Ny inredning efter roasting

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
19
Linguini:
Efter roastingen (www.terrariedjur.se/forum/thread/13682) tog jag och ordnade en riktig inredning till majsormen Rango. Under husrenoveringen fick han tillfälligt bo i en större plastlåda (inredd så mysigt jag kunde).

Material:
- Vanlig frigolit (i efterhand hade jag nog valt XPS i stället för att slippa alla små frigolitbitar).
- Husfix från Bauhaus.
- Hobbylack från Panduro
- Akvariesilikon från Jula

- Limpistol
- Tandpetare
- Värmepistol
- Kniv

Lärdomar:
- Spackla två gånger. Du kommer missa här och var (färgen fäster inte direkt på frigoliten).
- Måla i bra ljus och titta från olika vinklar. Du kommer missa här och var!


Såhär såg det ut innan, ungefär som när jag hämtade honom:


Först gjorde jag en skiss i Sketchup som underlag till hur mycket material jag behövde, och som mall när jag skar ut bitarna:


Mitt oeffektiva sätt att veta hur många frigolitbitar jag behövde köpa (ville ha helt raka kanter... men det blev en hel del frigolit över):



Nästa steg var att skära ut bitarna. Jag tittade på varje bit på datorn och försökte skära ut samma form. Det finns tre "grottor" att gömma undan sig i:


Och limma ihop. Hittade detta alternativ till akvariesilikon: sätt tandpetarbitar mellan varje bit och limma ihop med limpistol:


Tog ingen bild på spacklingen med Husfix tyvärr. Det gick åt ca en och en halv påse (4kg) till hela projektet, och då täckte jag bara en gång. Sen var det målning, där jag grundade med svart hobbylack:


Efter tre färger till (concrete, ochre och forrest green) tyckte jag det såg okej ut och satte bitarna på plats. Jag fick dela bakgrunden i två delar för att få in den genom dörrarna. Bakgrundsbitarna fästes med akvariesilikon från Jula:


Rödmarkerade bitar är lösa och kan lyftas ur för att komma åt och städa m.m:


Sen köpte jag plastväxter och limmade fast (är inte redo för bioaktivt ännu), och målade ena sidan svart:



Kommer säkert justera växtligheten så att det ser mer realistiskt ut. Ska också lägga in en större gren för klättermöjligheter. Men för att vara första gången är jag rätt nöjd!

Rango verkar nöjd och har utforskat alla vråer.

10
7
Luisreca:
Nöjd ska du vara för det här var riktigt snyggt gjort, bra jobbat!

11
19
Linguini:
Luisreca skrev:
Nöjd ska du vara för det här var riktigt snyggt gjort, bra jobbat!


Tack!! :))

11
19
Linguini:
En bättre bild på slutresultatet. Som sagt, en stor fin gren behövs också:

71
22
09an:
Skulle man kunna få länk till vilket husfix du använde? Och vad för sorts frigolit du använde? Hur mycket kostade bakgrundsbygget?

11
19
Linguini:
09an skrev:
Skulle man kunna få länk till vilket husfix du använde? Och vad för sorts frigolit du använde? Hur mycket kostade bakgrundsbygget?


Absolut! Det kostade ca 1500 kr, varav 500 kr var plastväxter (dyr plast!).

Husfix CASCO 3kg
www.bauhaus.se/husfix-casco-3kg?queryID=63f697ec2f7e4492bb4ad8c2e1d36e2c&objectID=603361&indexName=nordic_production_sv_products
Provade även med finbetong men det gick inte alls. Det var alldeles för tjockt och "grusigt".

Cellplast S80 EPS, 30mm tjock
www.byggmax.se/cellplast-s80-eps1257=88933

Akvariesilikon
www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/silikon/akvariesilikon-024638/

Hobbylack matt från Panduro
panduro.com/sv-se/produkter/mala-rita/farg/hobbyfarger/hobbylack-matt-250-ml-black-202128
panduro.com/sv-se/produkter/mala-rita/farg/hobbyfarger/hobbylack-matt-45-ml-concrete-201125
panduro.com/sv-se/produkter/mala-rita/farg/hobbyfarger/hobbylack-matt-45-ml-forgreen-201124
panduro.com/sv-se/produkter/mala-rita/farg/hobbyfarger/hobbylack-matt-45ml-ochre-201136

3
0
Buddy3:
Riktigt snyggt! Vilka mått är det på ditt terrarium?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild