Första orm och uppsättning av terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Johnny19:
Hej!


Jag går i planerna att skaffa orm.


Jag (min familj) har tidigare i min ungdom/barndom haft reptiler både majsormar och leguan.
Men inte i vuxen ålder.

Jag tänkte vända mig till er för lite tips. Mest gällande terrarium, inredning och belysning.

Jag ska försöka ge så utförligt besked om min plan som möjligt. För att undvika en massa onödiga frågor längre ner som jag redan nu kan förtydliga direkt. Så ursäkta om det blir lite långt???? 


Så planen är att skaffa en Boa Imperator (som blir lite mindre än “den vanliga kungsboan”)

Det har vart ormen jag haft intresse för i många år.
Jag har på sista tiden (sen jag beslutade mig för att bli med orm) varit i valet och kvalet mellan denne och kungspyton (som också ska vara en bra “nybörjarorm”). 

Men, vid efterforskning så känns kungspyton både lite känsligare gällande mat och kan bli lite stressad gällande storlek på terrariet (om det är för stort i början). 

Dessutom är den mindre aktiv, ligger mer och gömmer sig i hålan eller gräver ner sig och vid hantering är mer ihoprullad och still.

Har inte fått samma input om kungsboa. Tvärtom verkar den mer aktiv under dagar/kvällar (även om den också är en nattaktiv kompis i regel). Dessutom, lite ytligt. Men jag tycker kungsboan har finare form än pytonen.

Så på det stora hela så känns kungspyton inte som att den är rätt för mig och Kungsboa är vad jag borde starta med.

Är också lite emot att starta med en art bara för att den sägs vara en av den bästa nybörjatarten, om den inte tickar in på det intresset man har. Blir väll risk för att man ångrar sig några år in. Och det är ju många år vi pratar om.


Jag planerar att starta med ett terrarium som är 120/125 x 60 x ?(höjden kan vara lite flytande, då jag inte har något som stoppar uppåt. Kom gärna med tips????)

Detta är för litet i långa loppet, jag vet. Planen är att starta så och sen byta upp sig när ormen växer ur det. Kommer upp till en 125cm ca. Det är ju olika för olika individer. Men jag tänker en kanske 2år ca innan vi är där. Och då gå på den större varianten som den ska kunna vara i för resten av livet.

Finns det stora nackdelar med att byta terrarium till ett större mitt i livet? Måste man gå för den stora sizen direkt?

Tanken är, att efter 1,5-2 år eller liknande när det är dags för uppbyte. Så har jag känt in mig lite i att vara reptilägare, om detta är ett brinnande intresse eller ej och ifall jag vill utöka med fler arter, eller är nöjd med det jag har bara. Jag har såklart andra arter jag är intresserad av tex Rengbågsboa. Men det är mycket mer fix och trix, med till exempel luftfuktighet etc. 

Så vid den tidpunkten kanske både min egen erfarenhet och intresse vuxit sig till att känna mig redo för större “utmaningar”.



Så till mina frågor.

Då jag har rätt bra koll på arten i sig så är min kompetens just nu om det övriga lite lägre.

Det känns som en djungel (pun intended) gällande både terrarium, inredning, uppvärmning och belysning etc. Och här kanske ni kan hjälpa mig lite med tips.


- Finns många sidor att köpa terrarium på. Några som är bättre än andra? Märken som är bättre än andra

- Finns olika typer av bottensubstrat. Vad är rekommendationen?

- Om ni har ett terrarium som är 125x60x?. Hur skulle ni sätta upp det, hur skulle ni värma det och       ljussätta det. Vilka lampor och vilken effekt. Och igen. Vilken sida rekommenderas för inköp? Eller märken på lampor.


Tänkte börja anskaffa allt nu i närtid och sätta upp. Och när allt är check och funkar som det ska börja leta efter rätt kompis att installera i nya “hemmet”.


Som sagt. Alla tips, trix, rekommendationer etc uppskattas.


Tack på förhand!

21
9
Saga96:

Jag tycker kungspyton är hur fina som hälst, men du har rätt i att de ligger stilla rätt mycket. Min flickväns kungspyton har tyvärr också matvägrat en hel del, vilket har varit väldigt krångligt bitvis. Om du inte vill ha en kungspyton tycker jag att det låter helt rätt att välja en orm du är mer intresserad av. Men se för guds skull till att om du köper en kungsboa så köper du av en resputabel uppfödare så att du verkligen är säker på att du inte tar på dig en tremeters-orm...

Med de flesta ormar som behöver luftfuktighet tycker jag att  kokosfibrer som man köper på block och blöter upp har varit bäst. Billigt, lätt att få tag på, och håller fukt bra utan att mögla på en gång. Sen vill jag alltid slå ett slag för det bioaktiva, men det är ju lite mer jobb med en så pass stor orm, men om intresset finns kan det vara väldigt kul :)

Till en mer tropisk orm som kungsboa skulle jag köra värmematta som huvudsaklig värmekälla, men jag vet inte riktigt hur varmt kungsboa vill ha det, så en kombo av både matta och lampa kan nog vara bra. Håll dig borta från "värmestenar" och dylikt bara och tänk på att ormen inte ska kunna bränna sig.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild