Frågor om terrariebygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Johnny19:
Hej! Jag är mitt uppe i att bygga mitt första terrarium.

Storleken är 120x60x80.

Jag följer instruktionerna från terrariebygge här på hemsidan och nästa steg nu är att sätta upp övre och undre front del som glaset ska sitta/glida i.

Jag har några frågor nu innan jag fortsätter.

Materialet är formplyfa som blir silikonat i alla skarvar med akvariesilikon.
Övre och undre fronddelen däremot, där jag sätter skjutlisterna. Det kommer ju att vara obehandlat (under skjutlisten) hur löser jag det?

Jag har en fundering på att såga ut på ena sidan av terrarie (högra sidan) och sätta in ett fönster. 
Hur skulle jag göra det på bästa sätt tro? Såga ut en rektangel och fixa ett fönster som är något större och silikona fast bara? Eller finns det bättre (snyggare) tips?

Kan nån hjälpa mig med ventilationsberäkning?
Iom att terrarie står ca 5 cm från en vägg (vänstra sidan) så tänker jag att det inte är en bra inluftsvög. Utan att på den sidan (i tippen) blir frånluft och på höger sida (under det tänka fönstret blir i luft. Tänker jag rätt då? Hur många och hur stora hål behöver jag ha på var sida för att det ska bli rätt ventilerat? Kompisen som ska bo här är en boa imperator. 

Tack på förhand för all hjälp:)


5328
4084
Tropfrog:
Johnny19 skrev:


Materialet är formplyfa som blir silikonat i alla skarvar med akvariesilikon.
Övre och undre fronddelen däremot, där jag sätter skjutlisterna. Det kommer ju att vara obehandlat (under skjutlisten) hur löser jag det?



Nu förstår jag inte frågan helt. Men jag har ändå en fundering. Skall du limma skjutlisten direkt på botten? Normalt sett så brukar man ha plats för både bottensubstrat och ventilation under glasrutan. Den biten som listen limmas på är horisontal och inte alls "obehandlad"

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild