Skapa ett bioaktivt terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

26
3
LVC:
Nu blev det rättså mörk bild. Men alla krukor skulle hamnat lite längre ner och längre in. Framförallt den i mitten sticker ut. Den längst upp till hö är jag osäker på om den ena går att använda då den är så högt upp. Sen skulle jag ju inte använt fyrkantiga för det blev bara sämre form

100
98
Spikedreptiles:
LVC skrev:
Nu blev det rättså mörk bild. Men alla krukor skulle hamnat lite längre ner och längre in. Framförallt den i mitten sticker ut. Den längst upp till hö är jag osäker på om den ena går att använda då den är så högt upp. Sen skulle jag ju inte använt fyrkantiga för det blev bara sämre form

Jag tror det mesta kommer att inte synas i slutändan om du ändå ska ha levande växter. Personligen så lägger jag aldrig krukor i bakgrunden. Jag virar istället in rötterna i spahgnum mossa och binder upp dom med fiskelina eller rostfri ståltråd :)

Mvh Jonatan 

26
3
LVC:
Spikedreptiles skrev:

Jag tror det mesta kommer att inte synas i slutändan om du ändå ska ha levande växter. Personligen så lägger jag aldrig krukor i bakgrunden. Jag virar istället in rötterna i spahgnum mossa och binder upp dom med fiskelina eller rostfri ståltråd :)

Mvh Jonatan 

Va smart. Det ska jag fundera på med

26
3
LVC:
Nu är bakgrunden klar. Blev klar igår. Hur länge brukar lukten hålla i sig? Fogskummet luktade inte så mycket när det hade torkat om jag inte satte näsan väldigt nära. Superstrong fix and seal luktade inte direkt något alls när jag satte dit det (var visserligen utomhus när jag gjorde det). Men nu tycker jag att det luktar ganska mycket när jag stoppar in huvudet i terrariet. Nu står det dock inomhus. Kommer det alltid luktade lite, eller det försvinner efter ett tag?

100
98
Spikedreptiles:
LVC skrev:
Nu är bakgrunden klar. Blev klar igår. Hur länge brukar lukten hålla i sig? Fogskummet luktade inte så mycket när det hade torkat om jag inte satte näsan väldigt nära. Superstrong fix and seal luktade inte direkt något alls när jag satte dit det (var visserligen utomhus när jag gjorde det). Men nu tycker jag att det luktar ganska mycket när jag stoppar in huvudet i terrariet. Nu står det dock inomhus. Kommer det alltid luktade lite, eller det försvinner efter ett tag?

Ha dörrar och tak öppet och vädra i några dagar så försvinner lukten :)

26
3
LVC:

26
3
LVC:
Det går framåt...

Bromelian är ju lite för stor men fanns inte mindre.
Sen ska de i lite växter i de två kokosnötshalvorna med. Någon mer gren ska också in

5436
4170
Tropfrog:
Bromelian är en av de standard produkterna som säljs på garden centers varje år. De flesta dör efter blomning. Några få skickar bebisar efter blomning. Om det är den senare så tar det ett par år innan den blommar igen. Hoppas du fått det senare.

I vilket fall vill jag rekommendera mindre bromelior som skickar ut bebisar innan de blommar. Lättare att hålla något fint över tid. Men tyvärr hittar du inte dem i garden centers normalt sett.

Mvh
Magnus 

26
3
LVC:
Tropfrog skrev:
Bromelian är en av de standard produkterna som säljs på garden centers varje år. De flesta dör efter blomning. Några få skickar bebisar efter blomning. Om det är den senare så tar det ett par år innan den blommar igen. Hoppas du fått det senare.

I vilket fall vill jag rekommendera mindre bromelior som skickar ut bebisar innan de blommar. Lättare att hålla något fint över tid. Men tyvärr hittar du inte dem i garden centers normalt sett.

Mvh
Magnus 

Tack för tipset! 

Troligtvis kommer jag ta ut den igen (om det går) när den blommat färdigt. Tycker inte den passar riktigt storleksmässigt i förhållande till de andra blommorna som är sticklingar och det stör mig lite. Men jag får se

26
3
LVC:
Köpte en startkultur med hoppstjärtar och la in dem för två dagar sedan. Men har inte sett dem alls efter det. Har grävt runt lite också, men ser inga. Brukar man inte se dem något mer sen eller köpte jag för lite. Eller kan de ha dött? La även in några riskorn och lite bröd för jag läste att då brukar de komma upp till ytan och äta då men nej. Det luktar ju fortfarande från bakgrunden i terrariet så jag hade velat se att de lever innan jag släppte in ödlan med (kommer nog ändå dröja 2-3 veckor innan han flyttar in). Botten är fuktig, sprayvattnar växterna morgon och kväll och de ser ut att trivas. I botten har jag kol, pimpsten, kokos husk/fiber och pinjebark samt lite sphagnum och löv ovanpå
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild