Pilgiftsgrodor utan bananflugor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

22
13
MattiasP:
LobsterPie skrev:


Jaha då är jag med på hur du menar :) du råkar inte ha något tips på några pilgiftsgrodor som blir åt det större hållet? Vet att det finns arter som kan bli upp till 5 cm, tycker att det är kul med djur som inte är pyttesmå :p


Phyllobates Terribilis räknas till lite större och är glupska, äter det mesta dom får in i munnen :-)

Dendrobates tinctorius finns i en uppsjö olika varianter och är ovanligt stora för att vara pilgiftsgrodor (35-60mm), här är nog den mest kända av alla pilgiftsgrodor (till utseendet) D.tinctorius Azureus www.pilgift.se/app.php/pilgift/43742?links=Y


2966
1647
Hoggaforfan:
Dendrobates leucomelas finns med

40
15
porcelain:
MattiasP skrev:

Phyllobates Terribilis räknas till lite större och är glupska, äter det mesta dom får in i munnen :-)


Mina terribilisar äter utan problem dubia nymfer :) det och ugnsmygg utgör deras basföda just för att jag en gång i tiden ville sluta med flugorna. Grodorna tycks såhär ett par år senare inte ha några problem med denna kost (kan tillägga att jag har provat hoppstjärtar och gråsuggor med det intresserar dem inte längre).

334
289
LobsterPie:
porcelain skrev:


Mina terribilisar äter utan problem dubia nymfer :) det och ugnsmygg utgör deras basföda just för att jag en gång i tiden ville sluta med flugorna. Grodorna tycks såhär ett par år senare inte ha några problem med denna kost (kan tillägga att jag har provat hoppstjärtar och gråsuggor med det intresserar dem inte längre).



Dubianymfer har jag gott om, så det lät ju positivt :)

334
289
LobsterPie:
När vi ändå är inne på området. Om man har gråsuggor och hoppstjärtar i ett terrarie med pilgiftsgrodor, kommer de käka upp större delen av populationen eller kommer de kunna gömma sig och så?

22
13
MattiasP:
LobsterPie skrev:
När vi ändå är inne på området. Om man har gråsuggor och hoppstjärtar i ett terrarie med pilgiftsgrodor, kommer de käka upp större delen av populationen eller kommer de kunna gömma sig och så?


Grodorna kommer att gå hårt åt dem, introducera hoppstjärtar och gråsuggor efter släckning i terrariet.
Se till att ha ett rejält lager löv som täcker botten så kommer en hel del att klara sig, trixet (för mig i alla fall är att se till att det alltid finns ett rejälv lövlaget på botten) om lagret med löv bli för tunnt eller försvinner/förmultnar.
Sen spelar det ochså roll vad man har förmaterial under löven och i terrariet i övrigt och inte minst vilka grodor man har.

334
289
LobsterPie:
MattiasP skrev:


Grodorna kommer att gå hårt åt dem, introducera hoppstjärtar och gråsuggor efter släckning i terrariet.
Se till att ha ett rejält lager löv som täcker botten så kommer en hel del att klara sig, trixet (för mig i alla fall är att se till att det alltid finns ett rejälv lövlaget på botten) om lagret med löv bli för tunnt eller försvinner/förmultnar.
Sen spelar det ochså roll vad man har förmaterial under löven och i terrariet i övrigt och inte minst vilka grodor man har.



Ja okej, då var det lite som jag trodde. En massa löv hade jag tänkt att ha så det var ju bra :) 

Tack för svar :)

171
251
Akesson:
LobsterPie skrev:
När vi ändå är inne på området. Om man har gråsuggor och hoppstjärtar i ett terrarie med pilgiftsgrodor, kommer de käka upp större delen av populationen eller kommer de kunna gömma sig och så?


Att man "sår in" sina burkar med hoppstjärtar o gråsuggor är bara nyttigt. Dom gör stor nytta för microklimatet o städar samtidigt.
Enklast är att göra detta en tid innan man introducerar grodor i burken.
Var o varannan gång som jag matar så strör jag alltid med hoppstjärtar oavsett om det är små eller stora arter av pilgift. Det dom inte äter upp koloniserar sig i burken o det är tämligen enkelt att få en stabil population.
Foderdjuren är duktiga på att hålla sig i substratet o undvika att bli uppätna 


1
1
Veda:

Jag har fyra små blå pilgift och två jungfru gecko i ett terrarium på120x60x60. Innan jag satte in djuren hade jag grundat med bananflugor hoppstjärtar två sorters gråsuggor dubis och tyvärr även syrsor. Det är tätplanterat och löv, barkbitar. Grenar osv. Sprejas 50sek fyra gånger om dygnets två dysor och tolv timmars belysning. 
den enda maten jag stoppat in är kalkonstarts foder havregryn och äppelbitar. Allt funkar kanon. Grodorna hittar mat. Det enda är att jag måste skörda de större gråsuggorna. Dubia och syrsor hela tiden. 


Medlem i GHF
3127
1728
EmanuelKarl:
Veda skrev:
Jag har fyra små blå pilgift och två jungfru gecko i ett terrarium på120x60x60. Innan jag satte in djuren hade jag grundat med bananflugor hoppstjärtar två sorters gråsuggor dubis och tyvärr även syrsor. Det är tätplanterat och löv, barkbitar. Grenar osv. Sprejas 50sek fyra gånger om dygnets två dysor och tolv timmars belysning. 
den enda maten jag stoppat in är kalkonstarts foder havregryn och äppelbitar. Allt funkar kanon. Grodorna hittar mat. Det enda är att jag måste skörda de större gråsuggorna. Dubia och syrsor hela tiden. 

Nu var ju detta en gammal tråd som återupplivades, men ändå ett spännande ämne.

Hur länge har detta varit igång? Hur gör du med vitaminer? (Vid i princip varje matning, iallafall för grodorna, bör flugorna pudras med vitaminpulver, och pudrar man aldrig maten så har man definitivt bristsjukdomar på ingående förr eller senare)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild