Blad/löv buskar och grenar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

28
0
Mophelia:
Hej, jag undrar om vilka sorters träd/buskar man kan plocka blad/löv av?
Samt grenar/tjockare pinnar av?

För att ha i terrarium.

Ska vara så det är okej till afrikanska landsnäckor samt gråsuggor. Så dom ska kunna äta av bladen och så. 

26
14
Saga96:

Riktlinjen är att allt från (svenska) lövträd och att allt utom myror är relativt ofarligt för alla större djur. För gråsuggornas skull kan det dock vara bra att göra rent saker först. 

i mer detalj ska du undvika löv som är alltför hårda, eftersom de han göra jorden sur och för att suggorna inte tycker att det är så goda. Exempel på det är ek, även om många svär på att det är det bästa men i min mening är det bara att de räcker länge för att suggorna föredrar annat. 

när det kommer till trä är det klokt att undvika barrträd eftersom hartsen kan vara farlig för suggorna. När träet är så murket att det lätt går att smula sönder funkar barrträd dock okej i min mening. Den viktigaste delen av träet att få med är vitveden, den ved som är mest färsk och sitter precis innanför barken. Ju mer nedbrutet träet är desto bättre. OBS! Varning för jordkrypare (centipedes) i trä utifrån. Om du inte kan bryta det i mycket små bitar rekommenderas att du bakar bitarna i ugn eller fryser dem några månader då dessa kan käka upp suggor :/

här är löv som jag har använt med gott resultat: björk, lönn, al, asp, sälg, rönn och äppelträd. Jag tror suggorna tyckte bäst om äpple. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild