Dagaktiv ödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5383
4124
Tropfrog:
Det finns en jättelång tråd om hantering här på forumet. Jag hänvisar till den istället för att skapa ytterligare en tråd i ämnet.

Vi kan i vilket fall fastställa att vi är överens om att små ödlor inte bör hanteras och det är just det som diskuteras i denna tråden.

Mvh
Magnus 

1685
794
fluffis:
*Takydromus/långsvansödla är dagaktiva ödlor. Det finns olika arter men de är ganska lika. Det finns ett skötselråd om Takydromus här på sidan :) Själv har jag Takydromus dorsalis och de kommer fram och klättrar på en och äter ur handen.
*Anolis har det redan tipsats om, finns lite olika :) 
*Skinkar kan också vara aktiva och trevliga uppfattar jag det som utan att ha någon själv. Smaragdskink, mandarinskink, blåtungeskink osv.

Medlem i SkHF
1040
1166
NellyNiklas:

DennisK skrev:
Hej på er

Vi är relativt nya på det här med reptiler. I detta nu har vi en skäggagam. Som nu har gått i duvala vilket är rätt tråkigt... Därför vill vi nu skaffa någon mer ödla  men inte för stor ca 20-30cm. 

Har tittat på ögonfrangecko leopargeco mm.. men vi är intreserade av något annat men svårt att hitta något.

Tänkte därför kolla med er som har koll på vilka ödlor som finns och vilka ni  rekommenderar

// Dennis

Många ser vinterperioden/dvalan som en liten "paus" och tid för reflektion. En tid att se över utrustning, vivarium, vad kan åtgärdas, lagas eller göras bättre. 

Phelsuma grandis är ett bra förslag. Lite modigare än majoriteten av "Phelsumor" men definitivt inget "hand on"-djur.

finns en uppsjö av mindre dagaktiva ödlor, men söker ni något med lite fart i som ni kan interagera med så hade jag tittat åt Lacerta, Podarcis och de medelstora skinkarna. 

Mvh
Niklas

6
0
DennisK:
Hej Niklas 
Padarcis verkae trevlig och lagom storlek tack för tipset!! Äger du några själv? Du bor inte i närheten av Lund=) så man kan ta en titt på dem..

Tack för tipset fjag år läsa på om dem och utforska arten lite mer..

Mvh Dennis

Medlem i SkHF
1040
1166
NellyNiklas:

DennisK skrev:
Hej Niklas 
Padarcis verkae trevlig och lagom storlek tack för tipset!! Äger du några själv? Du bor inte i närheten av Lund=) så man kan ta en titt på dem..

Tack för tipset fjag år läsa på om dem och utforska arten lite mer..

Mvh Dennis

Hej! Jag dessvärre varken Podarcis eller Lacerta, men hoppas kunna få möjligheten att arbeta med någon av dem i framtiden.

173
253
Akesson:
Tropfrog skrev:
Det finns en jättelång tråd om hantering här på forumet. Jag hänvisar till den istället för att skapa ytterligare en tråd i ämnet.

Vi kan i vilket fall fastställa att vi är överens om att små ödlor inte bör hanteras och det är just det som diskuteras i denna tråden.

Mvh
Magnus 

Ja, det finns en tråd gällande hantering.
Anledningen till mitt påpekande i just denna tråden var pga påståendena om att man enbart hanterar och interagerar med ödlor för sitt egen nöjes skull och att det alltid stressar, vilket faktiskt inte är sant.
Detta och hur man med lätthet kan få både ödlor och krokodildjur väldigt hanterbara, anledningen till varför och vad djuren själva får ut av detta och vikten av att stimulera dom på olika vis är väl dokumenterat och lyfts av många iinternationellt "tunga" namn.

Diskussionen bör som du skriver tas på annan plats, åter till ämnet.
Allt gott!

5383
4124
Tropfrog:
Hmm, det där inlägget förstod jag faktiskt inte nyttan med. Men ta du det i den stora hanteringstråden. Där har också en hel del tunga namn uttalat sig.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild