Terrarium åt Ackievaran eller V.Gilleni

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
holmen_jcbh:
Hej! Har gått i tankarna om att skaffa en mindre varan! Tänker mig en Ackie eller Pygmé Mulga (Varanus Gilleni). I nuläget har jag ett tomt exo terra 90 X 45 X 60 cm. Funkar någon av dessa i ett sådant? Eventuellt bygger jag ett eget större, men kanske om det iaf går att ha till ungdjuren? Ungefär hur länge då? Finns det en annan mindre varanart som fortfarande går att få relativt handtam och social? Har just nu en dvärgskäggis i ett sådant (90 X 45 X 60 cm), så en V.Gilleni borde väl iallafall funka bra utifrån L80 lagen? Detta är ju ändå ett relativt högt terrarium, så klätterbehovet kan ju godses, likaså att gräva för ackies.

5428
4160
Tropfrog:
Enligt L80 kan du hålla en ödla.på max 30.cm i.ett sånt terrarium. Men större är alltid bättre.

Gilleni blir 40 cm och behöver då.minst 0,64 kvm enligt l80. Tex 1m × 65 cm och minst 70 cm högt.

Acanthurus blir upp till 60 cm och behöver då minst 1,5 kvm. Tex 3m × 0,5 m och minst 1,2 m högt.

Större är alltid bättre

Men L80 är väldigt trubbigt. Den tar inte hänsyn till djurens aktivitetsgrad. Varaner är väldigt aktiva och nyfikna djur. Då tycker jag att rekommendationerna i l80 är alldeles för små. Man vill.ju bygga ett utrymme djuren trivs i, inte ett gängets.

Jag skulle själv aldrig köpa djur som jag i dagsläget inte har utrymme att husera som vuxna. Men det är upp till var och en.

Mvh
Magnus 

2
0
holmen_jcbh:
Plats finns, är bara det terrariet jag har just nu. Köper nog ett större från terrariebyggarna för att börja med. Några tips på vart man kan få tag i ackies/ gillens? Synd att det inte finns så många mässor i Stockholm...

Medlem i SkHF
1061
1210
NellyNiklas:

holmen_jcbh skrev:
Plats finns, är bara det terrariet jag har just nu. Köper nog ett större från terrariebyggarna för att börja med. Några tips på vart man kan få tag i ackies/ gillens? Synd att det inte finns så många mässor i Stockholm...

V.gilleni finns uppfödare av här på forumet. De alternativa odatria varaner som jag kommer att tänka på, på rak arm, är V.kingorum, V.brevicauda, V.pilbarensis och V.storri. V.storri och V.gilleni har jag sett till försäljning på forumet.

I Australien har jag sett många hålla V.gilleni i den storleken av terrarie som du nämnt, i grupp men de ser trångbodda ut (och stämmer inte överens med L80 i vilket fall som helst). Alla odatria varaner klättrar men just V.gilleni är extra glada för det. De hittas i princip enbart i, på och bland "Mulga" träden. Så absolut höjd framför bredd på terrariet, om du måste prioritera. 

Mvh
Nikas

Medlem i SHF
4045
5092
Jonas_:
holmen_jcbh skrev:

Stockholm är väl en av städerna i Sverige som har flest mässor under ett år : ) då räknar jag södertälje som Stockholm...

Prova att bo i en mindre svensk stad ett år, då hade ditt påstående stämt betydligt bättre. 

5428
4160
Tropfrog:
holmen_jcbh skrev:

Jag tänkte inte på hur mycket plats du har i ditt boende utan på hur mycket plats du kan erbjuda en ödla.

Men dåså, plats finns i ditt hem. Då är det ju bara att skaffa tillräckligt stort terrarium till en fullvuxen ödla direkt.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild