Boa svagt visslande

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Krissboa:

Hej
jag har en kungdboa på 4 år som börjat växa till sig. När jon va mindre hörde jag inget men nu när hon blivit lite större så har jag ibland hört svagt visslande från andningen när hon blir stressad/spänner sig i kroppen. Hon blir lite stressad när man håller henne med bara händerna, hon vill hellst va på axlarna eller i knät så hon inte känner att hon kan falla ner. 

Är det något ni känner igen? 

jag har kollat i munnen och ser ingen ökad salivproduktion eller bubblor, hon äter bra och växer på, annars hade jag tänkt att det var luftvägsinfektion.

upptäckte det för en halv år sedan och tyckte det försvann men har sen hört det igen. :)

kan vara jag som är nojig.

Medlem i SHF
4045
5094
Jonas_:
Jättesvårt att ge ett tydligt svar på vad ljudet är.. Men spontant tänker jag att det kanske är mer väsande än visslande om det endast är i situationer där du är närvarande? Att större kramormar (boa och pyton åtminstone) låter en del är fullt normalt, vissa individer låter mer än andra. Det brukar främst vara vid hantering, när människor visuellt visar sin närvaro, eller i andra situationer där ormen känner sig obekväm : ) 

Men som sagt svårt att svara på när jag inte hört din orm.. ljudet jag pratar om är inget visslande ljud utan mer ett väsande/pustande ljud. Ormen är ofta aningen spänd i samband med dessa väsande ljud. Som att ormen har andats in och sedan väser fram luften.. jag kan nog inte förklara bättre tyvärr. Svårt att beskriva vissa specifika ljud med ord. 

6
0
joel_a:
En orm som visslar vid andning kan ha problem med andningsvägarna, oftast pga fel luftfuktighet. Jag säger inte att det är så i det här fallet men kan vara värt att se över. Har du inte en fogger idag så rekommenderar jag det, bara sätta timer och flöde efter behov. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild