Vilken Jord till växter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Oden:
Hej, 

Vilken typ av jord kan jag ha till mina gullrankor som jag har i ett terrarium med en jungelrutpyton?

Jag har vanliga plastkrukor med hål i botten som står rätt i kokos-substratet.
Jag bytte ut jorden som kom i krukan i tron att det kanske var lite aggresiv gödsling och satte i samma substrat som jag har i terrariet. Men sen kom jag att tänka på att det är väl ingen vidare näring där i och jag vill ju att blommorna skall växa till sig och inte dö.

Tacksam för guide :)

Mvh

197
227
Imori:
Oden skrev:
Hej, 

Vilken typ av jord kan jag ha till mina gullrankor som jag har i ett terrarium med en jungelrutpyton?

Jag har vanliga plastkrukor med hål i botten som står rätt i kokos-substratet.
Jag bytte ut jorden som kom i krukan i tron att det kanske var lite aggresiv gödsling och satte i samma substrat som jag har i terrariet. Men sen kom jag att tänka på att det är väl ingen vidare näring där i och jag vill ju att blommorna skall växa till sig och inte dö.

Tacksam för guide :)

Mvh

Hej!
Worm castings blandat i bottensubstratet, som gödning åt växterna, fungerar utmärkt i terrarium med djur i.
Arcadia säljer det i en påse som heter BioRevitalizer och det brukar kallas för vermikomost eller maskgödsel i blomsterhandeln.

5436
4170
Tropfrog:
Jag delar inte bilden av att köpta växter är fulla med gödsel. Ja, de är välgödslade i produktion, men säljs inte förrän den är i princip slut. Producenterna vill odla så mycket växt som möjligt på insatta resurser. Det är grundläggande i företagsekonomi med effektiv resursanvändning.

Men det är kanske off topic.

Jag anser att man kan använda vilken gödsel som helst, att det inte är farligt för djur. Dessutom äter pyton varken jord eller växter.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
3139
1750
EmanuelKarl:
Gullranka brukar fungera rakt i kokossubstratet utan tillsatt näring (utöver ormbajs och annat skoj). De klarar det mesta.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild