tropiocolotes

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

269
39
huckerby:

Jag är lite sugen på ngn art av dessa men är lite fundersam över om de är nattaktiva eller dagaktiva?
skötselråd på detta forum skriver nattaktiv men det enda jag hittar när jag googlar är dagaktiv. 

inte hittat så mkt dock men två ställen säger dagaktiv.

ngn som vet hur det är?


5319
4078
Tropfrog:
"The pupils are slit-shaped, which distinguishes them as nocturnal."

www.dwarfgeckos.com/tropiocolotes/tropiocolotes.php

Med tanke på dess ursprung så vill de nog komma undan hettan dagtid. Medans gryning och skymning är bra tid för jakt. Jag skulle tro att de bäst beskrivs som grynings och skymnings aktiva.

Mvh
Magnus

269
39
huckerby:

Tropfrog skrev:
"The pupils are slit-shaped, which distinguishes them as nocturnal."

www.dwarfgeckos.com/tropiocolotes/tropiocolotes.php

Med tanke på dess ursprung så vill de nog komma undan hettan dagtid. Medans gryning och skymning är bra tid för jakt. Jag skulle tro att de bäst beskrivs som grynings och skymnings aktiva.

Mvh
Magnus


Ja det låter rimligt. Men är det säkert så?
jag har som sagt hittat två ställen där det står dagaktiva.
Det finns ju även det, om än ovanligare, där det är varmt.
Jag tippar också på att de är mer åt kväll/natt men blev lite osäker när jag läste dagaktiva.
jag har stenodactylus sthenodactylus som lever på samma plats som dessa & de är kväll/nattaktiva & liknande ödlor.

spelar kanske inte jättestor roll då jag kör uvb men ja, hade kanske köpt ngt mer kvalitet & bättre grejer om de var vakna mer på dagen. Vart lite mer noggrann med det så att säga.

vore kul att höra om ngn haft dessa hur de beter sig. Ska köra igenom youtube snart med & får säkert svar där.


5319
4078
Tropfrog:
Visst finns det ödlor som är dagaktiva där det är varmt och torrt. Men det är större ödlor som gar förhållande lite kroppsyta i förhållande till vikt. En liten och smal ödla kan omöjligt vara aktiv dagtid i 40+ grader utan att snabbt bli uttorkad.

Jag tror absolut att ödlorna blir mer aktiva dagtid när man håller dem i relativt svalare terrarium och matar dem dagtid.

Jag har bara sett ett terrarium med dem i verkligheten. Besökte flera gånger, alltid dagtid och jag såg aldrig en enda ödla :)

Mvh
Magnus 

269
39
huckerby:

Tropfrog skrev:
Visst finns det ödlor som är dagaktiva där det är varmt och torrt. Men det är större ödlor som gar förhållande lite kroppsyta i förhållande till vikt. En liten och smal ödla kan omöjligt vara aktiv dagtid i 40+ grader utan att snabbt bli uttorkad.

Jag tror absolut att ödlorna blir mer aktiva dagtid när man håller dem i relativt svalare terrarium och matar dem dagtid.

Jag har bara sett ett terrarium med dem i verkligheten. Besökte flera gånger, alltid dagtid och jag såg aldrig en enda ödla :)

Mvh
Magnus 


Ok det låter övertygande. Det borde vara så.
Har alltid haft dagaktiva ödlor förr men det är rätt soft numer att slippa noja med uvb så mkt.
Har ju grodorna att titta på dagtid ändå.

Förstår inte varför fler inte har Stenodactylus & tropiocolotes. Är sjukt fina. Enkla & behöver inte bo så stort när de är så små.
Men när barnen flyttar ut i framtiden ska jag ha lite större ödlor igen. 

Du som har bra koll på det mesta, behöver jag ha Uppfödarintyg på dessa två arter?
Och köper jag från zoobutik ber man om det då? Mina Steno är köpta från butik men frågade inte om intyg då.


5319
4078
Tropfrog:
Jag vet inte om dessa ödlor är cites listade.

Zoobutiker kan bara skicka med uppfödarintyg om de fått med det från uppfödaren. Ett intyg utskrivet av butik är inte giltigt.

Var har du hittat tropicolotes i butik?

Mvh
Magnus 

269
39
huckerby:

Tropfrog skrev:
Jag vet inte om dessa ödlor är cites listade.

Zoobutiker kan bara skicka med uppfödarintyg om de fått med det från uppfödaren. Ett intyg utskrivet av butik är inte giltigt.

Var har du hittat tropicolotes i butik?

Mvh
Magnus 


Jag hoppas min favoritbutik på kaggeled kan beställa hem dem. Finns inga där nu.
Köpte mina Stenos där & Eremias Argus för några år sedan. Ångrar förbaskat mkt att jag sålde Eremias (typ 5 år sedan)men hoppas att jag även får tag på dem igen. Också en liten art men dock dagaktiv.
Vi får se, har ingen brådska men Tropicolotes är inte jätteovanliga ändå så hoppas de går att lösa snart.

Tycker många butiker får mkt skit men jag gillar Göteborgs zoologiska & tkr det är roligt att det finns butiker med reptiler man kan gå & kolla på.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild