Byggtråd: ”Queensland”

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
1032
1150
NellyNiklas:
Då var det dags igen. Nytt djur (omplacering) och nytt vivariumprojekt! Denna gången är det till en systerart till den föregående ormen, en Antaresia maculosa, "Fläckpyton". Ormen kom i min ägo genom en bekant i Gbg, från en person på Öland. 
Den kläcktes i Tyskland 2017 och köptes i Hamm 2018.

Temat för detta bygget blir något ur dess naturliga utbredningsområde i Australien, från tropikerna längst upp i norr till Brisbane. Detta är dock ett stort område och innehar en bred variation av miljötyper och klimat så närmast till hands blir att fortsätta min research inför det kommande bygget.

För stunden befinner den sig i karantän en månad eller två framåt, på tidningspapper och termostatkopplad värmematta.

I skrivande stund finns inga foton i bildgalleriet, men det kommer efter hand:
www.terrariedjur.se/user/NellyNiklas/gallery/17195

Mvh
Niklas


71
64
Spikedreptiles:
Kommer följas! Om du vill ha lite terrarie inspo så kolla in herp_habitats på instagram och beaches scaly beasts på youtube annars kan jag rekommendera iNaturalist och söka på arten där :)

Mvh Jonatan

171
251
Akesson:
Fler än jag som haft fläckpyton på ön, kul. Lycka till!

Medlem i SkHF
1032
1150
NellyNiklas:
Spikedreptiles skrev:
Kommer följas! Om du vill ha lite terrarie inspo så kolla in herp_habitats på instagram och beaches scaly beasts på youtube annars kan jag rekommendera iNaturalist och söka på arten där :)

Mvh Jonatan


INaturalist, Google Earth och bildsök på nationalparker i området är några av mina default go-to's. Herp_habitats har jag pratat med tidigare i andra ärenden. Han är väldigt duktig på att skapa dragande och naturalistiska Vivarium med inhemska växter och dylikt. Luke på beaches scaly beasts har följer jag också sedan en tid tillbaka. 

Som det ser ut just nu kommer jag rikta in mig på ett område halvvägs upp längs ostkusten, som ett "medelvärde" mellan det tropkiska klimatet i norr ochoch det subtropiska klimatet kring Brisbane. I skrivande stund studerar jag lite jordkompositioner i området och experimenterar med det material (sand, jord, kokosfiber etc) som jag har att tillgå här hemma.

Mvh
Niklas

5319
4078
Tropfrog:
Varför så nära subtropiskt klimat? Jag tänker att ett helt och hållet tropiskt klimat är mycket enklare att efterlikna i ett terrarium som står i ett uppvärmt hem. Gör väl ingen skillnad för ormen direkt antar jag eftersom den har ett stort utbredningsområde. Men om man som du också tänker inhemska växter så är det avsevärt enklare att satsa på tropisk miljö.

Samtidigt råkar jag ha ett stort intresse för just australiensiska subtropiska växter, så är definitivt nyfiken på att se det genomföras.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1032
1150
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
Varför så nära subtropiskt klimat? Jag tänker att ett helt och hållet tropiskt klimat är mycket enklare att efterlikna i ett terrarium som står i ett uppvärmt hem. Gör väl ingen skillnad för ormen direkt antar jag eftersom den har ett stort utbredningsområde. Men om man som du också tänker inhemska växter så är det avsevärt enklare att satsa på tropisk miljö.

Samtidigt råkar jag ha ett stort intresse för just australiensiska subtropiska växter, så är definitivt nyfiken på att se det genomföras.

Mvh
Magnus 


Det finns lite olika sätt att se på platsval/områdesval. . 

För mig är fulltropiskt klimat runt ekvatorn, medans gränsen mellan subtropisk- och tropiskt klimat går vid Rockhampton-ish, strax norr om Brisbane. (ca 23 gradet latitud, söder om ekvatorn). Hade jag istället haft en A. papuensis så hade jag absolut tittat mer på klimatet närmare ekvatorn.

Brisbane har en mer tydlig vinter-sommar säsong, inte helt olik Skånes (nu för tiden) 25+ sommar tid och ~10 grader vintertid. Behöver jag få in kallare luft i rummet under vintern så kan jag ställa balkongdörren på glänt så får jag in 10 gradig luft som kan blandas med rumstemperaturen med fläkt.

Cairns å andra sidan har istället en betydande torr- (Jun-Aug/"vinter") och regnperiod (Nov-Feb/"sommar") med en hyfsat låg temperaturskillnad. 5-10 grader mellan sommar och vinter, så ur den aspekten så slipper man behöva påtvinga en lägre rumstemperatur, vilket är en fördel. Luftfuktigheten är dock avsevärt högre än Brisbane. Som en sidnot så är den luftfuktigheten inte att leka med. Huden blir ett med kläderna sekunderna efter man stiger ur flygplanet. 

Därför tänker jag att ett mellanting, säg "Airlie Beach", strax norr om "Rockhampton" kan funka både med befintlig rumstemperatur 30 (sommar)-20 (vinter) grader under hela året, även med öppen dörr under varma sommardagar, samtidigt som jag inte behöver öppna dörren under vintertid för att påtvinga en allt för stor temperatursänkning. Jag behöver inte heller vattna terrariet för att efterlikna regnperiod i samma omfattning som tex mina grodor från Borneo/Brunei.

Det känns som en lämplig kompremiss. 



Mvh
Niklas

5319
4078
Tropfrog:
Käns som en bra plan!

Det lär nog dröja åtminstone 20 år innan Skåne kan klassificeras som subtropiskt :)

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1032
1150
NellyNiklas:

Det har inte hänt alltför mycket sista tiden. "Maculosa'n" mår bra i karantän och äter flitigt. För stunden sker det mestadels inredningsplanering och belysningstester. 

Ett tag tillbaka införskaffades ett terrarium på en loppis och detta terrarium kommer bli ormens nya hem. Terrarier var tydligt använt och nättaket var skadat och deformerat vilket innebar ett byte. 

Det gamla nätet återanvänds som ventilation och liknande detaljer till foderinsekter mm. Ett litet sidospår under projektets gång. 

 



 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild