Avlivning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

155
39
kosinuss:
Karlstad djursjukuset tar 266+moms. Skäggagam da er det avlivning+vanl.krem av smådjur hva dem bruker vet jeg ikke,da er dette oförsäkrad.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jag har tagit bort ormar, både egenuppfödda & bekantas. För att vara en sann djurvän behöver man ibland ta bort djur snabbt för att undvika onödigt lidande :) 

Metoden varierar beroende på vad som ska avlivas, men ett snabbt hårt slag i huvud/nacke är en metod. 

903
510
Evanjeline:
Jag är väldigt intresserad att veta hur man gör med de små herptilerna, tex små ödlor, nyckläkta eller grodor. Dels hur slår man något så litet utan risken att missa och orsaka onödigt lidnande. Dels om de är väldigt snabba, hur håller man dem ens? Jag kan inte ens tänka mig hur det ska gå till med avlivningsvätska hos vet då nålen blir ju gigantisk.

2052
779
psyjoh:
Förr hörde man om många som frös in men det verkar inte aktuellt idag?

Vad gäller slag osv. så hade jag aldrig klarat det själv. Bättre att ngn annan gör det eller ta till vet.

343
119
Salig:
Nu är det inte herptiler, men när kardinaltetrorna här hemma blev sjuka högg vi av huvudet på dem med en kökskniv. Det kan dock vara svårt på en gecko som är mycket mer rymningskapabel än en fisk...

2052
779
psyjoh:
En dum fråga kanske, inte vet jag kanske är vanligt, men är här någon som har eller funderat på att stoppa upp sitt djur?

En annan fråga är oxå, ett slag i huvudet på orm eller annan reptil, hade ni gjort det på någon annan sorts djur oxå som kan känna smärta, typ hund, katt eller vad som helst? 

2052
779
psyjoh:
Jag älskar ju mina djur precis som om jag haft däggdjur eller vad som..
Så att döda ngn själv hade varit svårt för mig. .

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Va ett par år sen den här frågan va upp på Repti...

Då va den enda lagliga avlivningen av reptiler (förutom den hos veterinär) trubbigt våld mot huvudet

De är inte alls den trevligaste för den som gör det... vet av egen erfarenhet :/

346
310
panterophis:
Ringde tidigare i år och frågade länsveterinär vad som är lagligt och fick svaret trubbigt våld mot huvudet, dekapitering och injektion från utbildad veterinär.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Där ser man... dekapitering tror jag inte va ok då... eftersom de kan ta ett tag innan hjärnan dör
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild