Kvalster Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
4
Mikael0436:
Hej,

Min Bobbo som jag haft i ca 3månader har åkt på kvalster, upptäckte dessa parasiter först nu men misstänker att de funnits med ett tag med tanke på storleken på dem. Antar då också att det finns en heeeeeeeeeel del allt från ägg till vuxna kvalster och min fight mot kvalsterfritt har påbörjats. Som ett första steg så beställde jag hem Exner förhoppningsvis har jag detta på plats imorgon och tänkte prova behandla med det. I övrigt så kommer all substrat och inredning få ryka ut. Han kommer få ha kvar en sten att hänga på samt vattenskål och matskål samt tidningspapper som underlag under tiden både terrarium och ödla behandlas.

Tar tacksam emot egna erfarenheter och tips i detta elände då det är första gången jag stött på detta själv.

12
4
Mikael0436:

Frontline & rovkvalster har kommit upp på tapeten också... tankar, ideér, tillvägagångssätt ?

Frontline verkar ju vara lite starkare och mer ihållande, kan man använda det på både ödla och terrarium...? i kombination med exner petguard kanske ?

Skäggagamen går även till ömsning just nu, är huden extra känslig då och något speciellt att tänka på ?

31
31
Nickesnoken:
Vill minnas att jag läst i gamla ormböcker att man kan bada i matolja för att kväva kvalstrerna. På höns tex använder man matolja mot kalkben som orsakas av ett kvalster, på höns använder man även ett medel som heter tenutex och då hjälper det med en behandling. Huruvida det är skadligt för ödlor kan jag dessvärre inte svara på, en veterinär kanske vet?

Medlem i SHF
31
1
Langstrumpan:
Vi fick in ormkvalster på våra skäggisar och vi fick strippa terrariet helt och hållet så de bodde på tidningspapper länge. Sedan sprayades allting (både ödlor och terrarium) regelbundet med utspädd Ivomec (tror jag det var). Då fick man ju tillslut ner mängden kvalster. Det som tillslut tog bort det helt och hållet var när vi kastade in mängder med rovkvalster. 

12
4
Mikael0436:
Tänkte uppdatera hur det fortlöper här, hållt på nu i 1vecka med exner och det finns fortfarande synliga kvalster men inte alls så många som från början. Framförallt sitter de uppe i ögonlocket där det är svårt att komma till. Jag har försökt spola rent med en spruta och en jätte smal slang med exner men de drar sig dit igen och får inte riktigt bort alla.. Idag tog jag Frontline spray och försiktigt strykte in nacke och rygg på ödlan så får vi se var detta leder..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild