Ändringen av L80, Jan-25

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 20

21
36
Nimwey:
Nu är jag färdig. *puh*
Finns det någonstans att skicka ett faktiskt mejl till JBV, eller är det bara kontaktformuläret som gäller?

Medlem i SkHF
383
454
AlexGustavsson:

Nimwey skrev:
Nu är jag färdig. *puh*
Finns det någonstans att skicka ett faktiskt mejl till JBV, eller är det bara kontaktformuläret som gäller?

Smartast är att använda kontaktformuläret och bifoga ditt yttrande som en fil. Då skapas det direkt ett ärende i deras diariesystem som måste hanteras. 

mail ska också hanteras på samma vis, men det följs inte alltid och ett mail kan "råka" försvinna innan det hinner diarieföras manuellt. 

21
36
Nimwey:
Tack, fixat! :)
När jag satte mig in i allt i detalj så kom det fram ännu fler saker än vad de flesta pratat om, som utrymmeskrav och förbud på matning med levande insekter, så kom det många fler chockerande paragrafer. Några guldkorn:

- Krav på UVA och UVB-ljus hos alla reptiler, och även icke-marklevande fåglar(!)
- Förbud på att "tvångsbada" reptiler
- Förbud på att hålla vuxna kaninhanar tillsammans, inga undantag
- "Typ" förbud på att mata fåglar med fröblandningar eller fruktsallad (helst ska det vara kommersiella pellets gjorda av, förlåt mig, skräp!)
- Förbud på alla "icke-typiska" djur, från vildfår till jordekorrar (reptiler kom undan lindrigt med "bara" krokodildjur och... Komodovaran som ingen håller)
- Fördubbling av tillsyn per dygn, från en gång till två gånger, oavsett djurslag
- Icke-marklevande fåglar får inte hållas i bur med nätgolv (fastän de spenderar 99% av sin tid på de trädgrenar som remissen också reglerar i detalj...)
- Lagstadgat utbyte av berikningsföremål för fåglar (något som är helt omöjligt att kontrollera eller mäta)
- Gnagare inklusive marsvins bomaterial måste "kunna flätas samman"
- Marsvin måste ges C-vitamintillskott (det står ingenting om att en varierad kost kan tillfredställa detta behov)
- Ormar måste ges vitamin- och mineraltillskott
- Krav på akvariumlängd som innebär att man inte längre kommer kunna ha ålar eller ålliknande fiskar av större storlek (då de bedöms på samma sätt som en riktigt stor, frisimmande fisk av samma längd)
- Prat i "konsekvensutredningen" om hur man ska skärpa åt förbudet på vargkorsningar, och det pratas om att helt enkelt (...) förbjuda alla hundraser som "inte är erkända av FCI eller liknande organisation" (eller korsningar med erkända raser)

Meeen det som folk, inklusive mig, blev nästan mest upprörda över, nämligen måttkraven, säger de ju också att det spelar ingen roll om djurets välfärd är god nog ändå. Så då är det inget krav, typ. Jag skriver med sådant seriöst språk för så kändes det att läsa den här remissen...

1
3
98mano:

Jag jobbar som registrator för en kommunal förvaltning så jag är van vid beslutsprocesser m.m .Jag tycker själv det smartaste hade varit att lägga fokus på hur deras beslutsprocess har gått till.  Det som får politikerna på mitt jobb att reagera är när de har gjort fel och de kommer ut till tex media. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 20
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild