Vandrande pinnar och ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
31
1
Langstrumpan:
Vi har tre stycken Sunny stick och jag undrar över deras ägg. Vi har gjort terrariet bioaktivt med lekakulor, orkidekompost och vitmossa (terrariemossa) överst och ett gäng gråsuggor som städare. Mossan är alltid fuktig och nu ser det ut som att äggen (som jag tror är ägg i alla fall) möglar... Är det vanligt att de möglar, eller kan jag missta ägg för bajspluttar?

Medlem i SkHF
380
450
AlexGustavsson:
Vilken art, Sunny stick säger ingenting? Menar du Sungaya inexpectata? Låter som att du misstar äggen för avföring, men visst kan även ägg mögla även om det är ovanligt. Substratet låter dock lämpligt. Om det är Sungaya inexpectata så lägger honan äggen nere i substratet med sitt äggläggningsrör, dvs man ser inte äggen. Ungarna gräver sig upp när de kläcks. 

Medlem i SHF
31
1
Langstrumpan:
Aha! Osäker på sorten (vi fick "ärva" dem och tidigare ägare visste inte sorten), men googlar jag tycker jag att Sungaya inexpectata verkar stämma väl. Vad jag läst tidigare så trodde jag att de bara släppte äggen från där de satt så fick fritt de falla till marken., men så är det kanske inte? 

52
10
JoelSture:
Sunny stick= sungaya inexpectata 

52
10
JoelSture:
Ett ägg kan omöjligt misstas för bajs. Dom ser ut som krukor. Antingen låt dom vara kvar eller lägg över dom till en egen burk med vitmossa.

Medlem i SkHF
380
450
AlexGustavsson:

Langstrumpan skrev:
Aha! Osäker på sorten (vi fick "ärva" dem och tidigare ägare visste inte sorten), men googlar jag tycker jag att Sungaya inexpectata verkar stämma väl. Vad jag läst tidigare så trodde jag att de bara släppte äggen från där de satt så fick fritt de falla till marken., men så är det kanske inte? 

nej de sticker ner äggläggningsröret i marken och lägger äggen. Håll substratet fuktigt så kommer äggen kläckas. Ett tips är att skaffa hoppstjärtar som bryter ned bajset på ytan och håller det mögelfritt och snyggt :)

Medlem i SHF
31
1
Langstrumpan:
AlexGustavsson skrev:

nej de sticker ner äggläggningsröret i marken och lägger äggen. Håll substratet fuktigt så kommer äggen kläckas. Ett tips är att skaffa hoppstjärtar som bryter ned bajset på ytan och håller det mögelfritt och snyggt :)

Skall bli spännande hur många små-pinnar det bli över tid! :) Jag har förstått det som att det tar mellan 4-9 månader för äggen att kläckas. Vi har gråsuggor som städare, men kan absolut komplettera med lite hoppstjärtar också! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild