Tips på nästa ödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

92
42
Ems:
Jag är inne på år 4 nu med regnskog (gecko, landsnäckor, grodor..) och känner mig redo att testa något nytt. Då djuren jag har idag är mestadels nattaktiva, trädlevande och just regnskog så söker jag nu något tvärtom. Dagaktiv, bottenlevande, gärna öken men inget måste. 

Om erfarenhet skulle vara en skala på 1-5 skulle jag lägga mig själv på en 2a idag så inget allt för avancerat djur utan tips mottages gärna på art som fortfarande är nybörjarvänlig men kanske nått steg över ögonfrans tex.  :) Jag hanterar knappt mina reptiler så det är inget måste men jag föredrar om de inte är allt för snabba. 

Har varit och kollat på leopard, tjocksvans samt dvärgskäggagam men mottar gärna tips från er med mer kunskap om vad som vore lämpligt för mig. Leopard och tjocksvans går troligen bort då de är nattaktiva... 

Utrymme anpassar jag efter ödla, men har en vägg på 1,40 ca att ställa ett terrarie mot så det blir max längd jag kan ha. 
Matar redan med dubia, flugor, grönsaker och cgd idag så kost har jag heller inga större krav på. Min spindel tar även syrsor men det vill jag dock helst inte ha hemma utan kunna köpa vid behov. 

Tar jättegärna emot tips. Jag vill lära mig något nytt både gällande utrustning och ödla, så det är tanken med det hela. :) 

168
248
Akesson:
Jag slår ett slag för dabbagam!
Oerhört trevlig, lättskött och dagaktiv art som är klart underskattad.

92
42
Ems:
Akesson skrev:
Jag slår ett slag för dabbagam!
Oerhört trevlig, lättskött och dagaktiv art som är klart underskattad.


Tack för svar och en art jag inte kollat upp. Ska läsa på! 

Medlem i SkHF
1030
1148
NellyNiklas:

Något ur Lacerta eller Podarcis kanske? Dagaktiva, hyperaktiva och snabba på fötterna. 
Kanske någon mindre skink? Gruppen skinkar är oerhört stor men det är väldigt få som arbetar med dem. 

Mvh
Niklas


92
42
Ems:
Tack för råd och tips. Det blev den här lille killen. Kärlek vid första ögonkastet. Helt orädd och van vid hantering, barn, hundar, katter, andra djur och det märks för mina katter samt rörelse utanför terrariumet är han helt obrydd om redan från start. Är väldigt nöjd med mitt val och ser fram mot att få följa han. 


Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild