Vilka levande växter kan man ha?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Vickan_1:
Jag undrar vilka levande växter kan man ha i terrariumet till en skäggagam? :) 

340
307
panterophis:
www.terrariedjur.se/info/plants

5249
4010
Tropfrog:
Jag tycker att listan innehåller alldeles för få arter generellt. Dessutom är det bara 2 av 19 som är kandidater för ett terrarium med skäggagam.

Mitt bästa tips är att undersöka vilka växter som finns i deras naturliga habitat och försöka att hitta dem i handeln. Det mesta finns att få tag i.

Om du vill begränsa dig till de stora gardencenterna med tråkigt likriktat sortiment så satsa på sydafrikanska succulenter. Så gott som alla som är tillräckligt stora för att inte blir söndertrampade funkar.

Om du kan ta dig till Göteborg så hat jag massor av lämpliga kandidater till salu.

Mvh
Magnus

340
307
panterophis:

Tropfrog skrev:
Jag tycker att listan innehåller alldeles för få arter generellt. Dessutom är det bara 2 av 19 som är kandidater för ett terrarium med skäggagam.


Jo, jag reagerade också på det. Någon här som har koll på växter kan säkert hjälpa admin att fylla på listan


Medlem i SHF
4041
5085
Jonas_:
Ingen aning om dom hör till habitatet men jag hade aloe vera till skäggagam i många år. Dom funkade bra i det relativt torra och varma miljön. Lite knepigt med gröna växter till djur som naturlig äter grönt. Men går absolut, ibland får man prova sig fram vad som funkar i just det terrariet. 

5249
4010
Tropfrog:
Aloe vera är en sydafrikansk succulent. Så, nej, inte naturligt förekommande i habitatet, men med största sannolikhet odlad i trädgårdar inom utbredningsområdet.

Mvh
Magnus

191
217
Imori:
Vickan_1 skrev:
Jag undrar vilka levande växter kan man ha i terrariumet till en skäggagam? :) 



Hej!
Kan du få tag i frön från någon Triodia-art så är ju det naturligt förekommande där Skäggisar lever. Men det finns andra liknande växter som lever under liknande förhållanden, som kanske är lättare att få tag i. Tex. Panicum turgidum, växer och äts av herbivorer från Sahara till Pakistan (för referens så du vet att de inte är giftiga).

Det fanns en brittisk sida som sålde P. turgidum-frön när jag planerade ett Dabbagam-terrarium för några år sen, så det borde gå att få tag i dessa.

7
0
Vickan_1:
Då får jag se om jag kan få tag på några frön eller hittar någon bra växt ????
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild