första orm?.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Frejajaaasssss:
Hej!

Jag är bara 12 men jag vill skaffa min flrsta orm, min pappa säger att det bäste är en majsorm men jag vet inte och ville få mer liksom jag vet inte andra svar eller olika ormar. Jag vet inte sp mycket om ormar men lite och jag håller fortfarande på att lära mig. Men jag vet liksom inte jag vill typ ha en second opinion eller nåt sånt. 

3
1
Luisreca:

Håller helt med om att majsormen är den bästa nybörjar ormen. Läs på om majsormen och kolla på videos på youtube är ett bra sätt att ta in info. Även på engelska för att se deras beteenden. Väldigt snälla ormar som nästan aldrig skulle få för sig att naffsa på sin ägare . 
Kungspyton kan också vara en bra idé :)

Cyberzoo's guide:  youtu.be/CLpmbaFs0Jw?si=ZC_-on62gKQgUkJK
kan säga att en unge inte kräver 180cm stort terrarium utan det är bäst att börja smått och sedan expandera. Tycker dock 180 lät väldigt stort endå men de måste informera efter Jordbruksverkets rekommendationer som butik så ta det med en stor nypa salt 


695
361
Johnexotics:
Läs runt om olika ormar. Många gör det misstaget att dom går efter typiska nybörjar ormen. Sen ångrar dom sig efter ett tag. Personligen tycker jag  strumband snokar är fina å trevliga. 

5268
4022
Tropfrog:
Luisreca skrev:
Tycker dock 180 lät väldigt stort endå men de måste informera efter Jordbruksverkets rekommendationer som butik så ta det med en stor nypa salt 


L80 från jordbruksverket som du anser går att ta med en nypa salt är de riktlinjer som djurskyddsinspektörer använder som riktlinjer för sina inspektioner. Om man ligger under får man föreläggande. Åtgärdar man inte föreläggande så kan man få djurförbud. I extrema fall kan man också dömas i tingsrätten för djurplågeri.

Så jag skulle hellre välja att kalla det en lag snarare än rekommendationer. Förvirra inte en nybörjare med så slarviga ordval.

Mvh
Magnus 

3
1
Luisreca:
Tropfrog skrev:


L80 från jordbruksverket som du anser går att ta med en nypa salt är de riktlinjer som djurskyddsinspektörer använder som riktlinjer för sina inspektioner. Om man ligger under får man föreläggande. Åtgärdar man inte föreläggande så kan man få djurförbud. I extrema fall kan man också dömas i tingsrätten för djurplågeri.

Så jag skulle hellre välja att kalla det en lag snarare än rekommendationer. Förvirra inte en nybörjare med så slarviga ordval.

Mvh
Magnus 

Ja det var slarvigt. Tack för förtydligandet, självklart ska man följa lagarna!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild