Tips Dvärgskäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
FredrikSabel:
Hej,

Jag och min son har bestämt oss för att köpa en dvärgskäggagam. Vi får inte så bra hjälp från butikerna här i vår stad. Därför tänkte jag testa lyckan här istället. :)

Vi har tänkt oss ett 60x45x45 terrarium från exo terra. Jag har förstått att det kanske är i minsta laget, men är det för litet? Jag tänker annars att man kan köpa ett större efter ett par år. Jag blir inte riktigt klok på vilka lampor/värmelampor jag ska ha, kan ni hjälpa mig med detta? Gärna med länkar till specifika produkter. Ska man köpa armaturen som finns att köpa till terrariet och i så fall vilka lampor ska jag köpa till?

Jag undrar även över bottenmaterialet. Har ni tips på en bra blandning, för man ska väl inte bara ha sand? 

Ni får även tipsa om annat som inredning, foder och annat som är bra att veta. Jag vill inte börja beställa hem grejer innan jag är säker på vad det ska vara för något. Det viktigaste är att ödlan har det bra!

Tack på förhand! :)

Med vänliga hälsningar,
Fredrik Sabelström 

56
43
Spikedreptiles:
FredrikSabel skrev:
Hej,

Jag och min son har bestämt oss för att köpa en dvärgskäggagam. Vi får inte så bra hjälp från butikerna här i vår stad. Därför tänkte jag testa lyckan här istället. :)

Vi har tänkt oss ett 60x45x45 terrarium från exo terra. Jag har förstått att det kanske är i minsta laget, men är det för litet? Jag tänker annars att man kan köpa ett större efter ett par år. Jag blir inte riktigt klok på vilka lampor/värmelampor jag ska ha, kan ni hjälpa mig med detta? Gärna med länkar till specifika produkter. Ska man köpa armaturen som finns att köpa till terrariet och i så fall vilka lampor ska jag köpa till?

Jag undrar även över bottenmaterialet. Har ni tips på en bra blandning, för man ska väl inte bara ha sand? 

Ni får även tipsa om annat som inredning, foder och annat som är bra att veta. Jag vill inte börja beställa hem grejer innan jag är säker på vad det ska vara för något. Det viktigaste är att ödlan har det bra!

Tack på förhand! :)

Med vänliga hälsningar,
Fredrik Sabelström 

Kolla gärna skötselråd här på terrariedjur. Du finner nog svar på det mesta där :)
www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/p_henrylawsoni

Mvh Jonatan 

3
0
FredrikSabel:
Spikedreptiles skrev:

Kolla gärna skötselråd här på terrariedjur. Du finner nog svar på det mesta där :)
www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/p_henrylawsoni

Mvh Jonatan 


Hej och tack Jonatan,

Jag har läst där, men jag tycker inte att det är så konkret info. Dock intressant såklart!

Mvh Fredrik

5268
4022
Tropfrog:
Minsta storlek på terrarium för en fullvuxen skäggagam är 0,36 kvm. Ett 60×45 är 0,27 kvm. Så det är inte bara i minsta laget, det är ett lagbrott. Åtminstone när ödlan blivit fullvuxen.

Jag ser det själv såhär: man bör skaffa det största terrariet man har plats med direkt. Gärna dubbla lagkravet, för det är verkligen minimum. Det finns ingen anledning att köpa för litet terrarium och tänka att man skaffar större senare. Det blir bara dyrare, stressar djuret i onödan och skapar onödigt arbete.

För djur som behöver mycket värme såsom skäggisar är det lämpligt med terrarium i ett material som isolerar bättre än glas. Onödigt att slösa energi på värme som direkt lämnar burken. Det finns terrarium i olika typer av skumplast som isolerar bättre. Men vill man hålla kostnaderna nere är någon form av träskivor ett bra mellanting. 

Mvh
Magnus 

3
0
FredrikSabel:
Tropfrog skrev:
Minsta storlek på terrarium för en fullvuxen skäggagam är 0,36 kvm. Ett 60×45 är 0,27 kvm. Så det är inte bara i minsta laget, det är ett lagbrott. Åtminstone när ödlan blivit fullvuxen.

Jag ser det själv såhär: man bör skaffa det största terrariet man har plats med direkt. Gärna dubbla lagkravet, för det är verkligen minimum. Det finns ingen anledning att köpa för litet terrarium och tänka att man skaffar större senare. Det blir bara dyrare, stressar djuret i onödan och skapar onödigt arbete.

För djur som behöver mycket värme såsom skäggisar är det lämpligt med terrarium i ett material som isolerar bättre än glas. Onödigt att slösa energi på värme som direkt lämnar burken. Det finns terrarium i olika typer av skumplast som isolerar bättre. Men vill man hålla kostnaderna nere är någon form av träskivor ett bra mellanting. 

Mvh
Magnus 



Det har du såklart rätt i, jag räknade fel. Då kommer vi att gå upp i storlek. 

Mvh Fredrik 

2
0
Tobbe_rf:
Hej

Det går bra med vanlig sand som bottensubtrat, typ vanlig sandlådesand, dock bra att se till att den är ren/steril innan användning. Ödlan kan gilla att gräva i sanden=)

Kör själv med Exoterra belysningsramp med vanliga E27 socklar, till dessa köper du UVB-lampor för öken levande djur, Exoterra har sådana som heter UVB 150 eller 200, viktigt att byta UVB-lampor då dessa tappar utstrålningen av UVB även om lampan i sig lyser... vissa hävdar var 9e månad, jag byter 1 gång om året efter brumering (dvala).

Till värme använder jag halogenspotlight, 100-150W med tillhörande lamphållare bör nog räcka bra till ett 90/45/45 terrarium i varma delen av terrariet, se till att det är iaf 35-40 grader där det är som varmast på solplatsen som gärna också bör vara lite upphöjd där ödlan kan ligga och sola/smälta maten.

Brumering är något som inte nämns så mkt annars tycker jag, men kan vara bra att veta om, dom lägger sig alltså i dvala, oftast under vinterhalvåret, äter inte och sover bara, så kan dom ligga i flera månader.
Våra två fullvuxna Dvärgskäggagamer har precis nu börjat brumera, vi får se när det blir fart på dom igen. Våra bebisar som är födda 30/8 är det dock full fart på ännu=)

Hoppas det är till någon hjälp detta.

15
2
timlajolla:

Personligen skulle jag aldrig rekommendera lysramper och vanliga glödlamps UVB då dom inte ger tillräcklig ren UVB utan skaffa en Arcadia, komplett med lampa och hållare. Kom dock ihåg att lampan bara håller 12 månader och måste då bytas, även fast den lyser betyder det inte att den ger ut UVB.
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.18586/arcadia-prot5-kit-12-uvb-57-cm-24w

Jag skulle inte rekommendera bara sand som bottensubstrat då det kan vara dammigt, utan en blandning med jord och sand, finns färdigt som denna: www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.20941/zqare-terrarium-soil-ogodslad-jord-50-l

När det kommer till buren är det för litet och inom jordbruksverkets ramar är den fortfarande för liten, det är skillnad på "Thrive vs survive" här är ett exempel på ett terrarium: cdon.se/hem-tradgard/terrarium-reptiluppfodningsbox-for-reptiler-amfibier-spindeldjur-tillverkad-av-aluminium-vit-silver-svart-120-x-40-x-40-cm-p162053469 -- www.amazon.se/gp/aw/d/B086C4PNHQ/

Värmelampa skulle jag säga att Arcadia också gör bäst just nu, 
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.303.18603/arcadia-halogen-heat-lamp-e27-100-w armatur beror på hur du sätter fast lampan, men denna fungerar med olika uppsättningar www.cyberzoo.se/sv/articles/2.300.18858/arcadia-clamp-lamp-porslinssockel-e27-14-cm

Till värmelampan är det superviktigt att köpa en dimmande termostat (inte on / off eller pulserande) annars är chansen stor att det blir för varmt och djuret bränner sig. www.amazon.se/gp/aw/d/B09ZXKJMCB/

För att läsa på mer rekommenderar jag denna guide, den är uppdaterad enligt det senaste vetenskapliga som finns, det är inte för en dvärgskäggagam, men dvärgskäggagamer ska ha samma vård som deras stora kompis skäggagam. Tänk på att djuret vill ha flera gömställen.
drive.google.com/file/d/1kqpAzBXnooTrVESpYZ1-mq_wPh12dtmz/view


2
0
Tobbe_rf:
Köp inget dyrt "speciellt"  bottensubtrat, det finns ingen anledning till det, vanlig sand är ren, dammar inte så att det skulle vara ett problem, och dessutom väldig billig.

Man ska inte krångla till saker i onödan.

Värmen kommer din ödla själv att reglera genom att förflytta sig mellan den "varma" och "kalla" delen i terrariet, någon reglering bör därför inte behövas, iaf inte på denna storlek av terrarium.

Har fött upp 3 välmående kullar nu i sommar, så våra Dvärgsgäggagamer vill jag påstå trivs bra i den miljö vi ger dom;)

Du får skicka pm om du undrar något mer.

Allt väl

5268
4022
Tropfrog:
 
FredrikSabel skrev:


Jag undrar även över bottenmaterialet. Har ni tips på en bra blandning, för man ska väl inte bara ha sand?


Du har helt rätt här.


Det behövs definitivt inga dyra specialblandningar för att få djuren att trivas. Men ren sand är väldigt onaturligt för en skäggagam. De får inte ett stadigt fäste och det rasar igen varje gång de vill gräva.

Så en blandning av 50% sand och 50% jord är en bra rekomendation. Men det behöver inte vara en specialblandning för reptiler, det behövs inte. Blanda själv, det är inte särskilt krångligt att blanda själv och din ödla kommer att tacka dig.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild