Borneo biotop paludarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

56
43
Spikedreptiles:
Nu är de egen gjorda taket på plats och jag har dessutom installerat regnkammar systemet. Tyvärr kan jag inte få en video in här på det i drift så vill man se hur det funkar kan man gå in på min instagram där jag har en video @spikedreptiles :) ganska simpelt, tog en 4/6mm slang och gjorde hål med en nål och satte fast i taket. Slangen går ner i vattendelen till en pump som pumpar upp. Kommer såklart också ha ett vanligt regnsystem för växter och luftfuktighet tillsammans med fogger. Anledningen till att jag har detta är för att dessa grodor parar sig bara under regnperioden. För simulera detta så måste man då ha riktiga droppar i terrariet. Räcker inte med misten från regnsystemet då det inte kickar igång dom. Sen är det också fint att ha det :)

5268
4022
Tropfrog:
Hur säkerställer du att skit och bakteriepåväxt inte sätter igen sprinklerhålen i slangen?

Mvh
Magnus 

56
43
Spikedreptiles:
Tropfrog skrev:
Hur säkerställer du att skit och bakteriepåväxt inte sätter igen sprinklerhålen i slangen?

Mvh
Magnus 

Kommer ha filtermatta runt pumpen och skulle det klogga igen vilket det lär nog göra nån gång så har jag att jag kan öppna änden av slangen och spola igenom den för att få rent. Har även så att jag kan ta bort slangen i taket och göra rent utanför :)

56
43
Spikedreptiles:
Filtermattan har äntligen anlänt vilket innebär att jag kan påbörja bottendelen av paludariumet. Bygger upp bulket av filtermatta och toppar av med lavagrus och mossa. Använder kolsten och svart lavasten för övergången mellan land och vatten.  

5268
4022
Tropfrog:
Spikedreptiles skrev:

Kommer ha filtermatta runt pumpen och skulle det klogga igen vilket det lär nog göra nån gång så har jag att jag kan öppna änden av slangen och spola igenom den för att få rent. Har även så att jag kan ta bort slangen i taket och göra rent utanför :)


Jag skulle nog rekommendera att ha minst två slangar så att det alltid finns en ren att byta med. Småhål och biologisk mikrofilm går inte jättebra ihop. Det är nog därför som odlare har en separat, nästan kliniskt ren regnbox som bara används under själva parningen.

Mvh
Magnus

56
43
Spikedreptiles:
Efter dagar av att försöka få ihop allt så beslutade jag mig för att  börja om från början. Kunde inte få ihop min vision med mitt tillvägagångssätt. Denna gång så gör jag allt för hand. Grenar, rötter stenar mm. För få det exakt som jag vill ha det. Det må ha förlängt processen för detta projekt men det kommer vara värt det i slutändan :) 

56
43
Spikedreptiles:
3 burkar hittills. Kommer låta det stelna nu så att jag sedan kan ta bort tejpen som håller upp allt och täcka det med :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild