Nybörjare ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Jumpy:
Kan man inreda terrariet med ormhassel/trollhassel? Tänker ifall det är giftigt? Har en buske som behöver klippas ner

Medlem i GHF
3123
1722
EmanuelKarl:
Jumpy skrev:
Kan man inreda terrariet med ormhassel/trollhassel? Tänker ifall det är giftigt? Har en buske som behöver klippas ner

Det kan man!

5
0
Jumpy:
EmanuelKarl skrev:

Det kan man!

Fortsätter här i tråden och hoppas du kan svara. Ser att du har många reptiler bla ögonfransgecko så du verkar ha bra koll :)

Självklart kan någon annan också svara om ni vill :) 

Har en hane, 1 år som jag köpte för ca 10 dagar sedan. Han har inte ätit så mycket, sett fotspår i maten 2 gånger och en gång var där kladdigt på rutan så tror att han smakat lite. Sprayar 2 gånger/dag. Terrariet är lite dåligt inrett, finns ett gömställe där man knappt ser honom. Har beställt växter och inredning så det blir trevligare där. Kommer nog imorgon. Han har rört sig på kvällarna annars. 

Nu har han suttit på samma plats på rutan i två dygn, inte rört sig något alls typ, mer än att ha flyttat lite på något ben. Jag har inte hanterat honom något alls. Rättade till lite i växterna för någon dag sedan och då flyttade han sig snabbt. Var orolig för att han satt fast så nu ikväll valde jag att peta lite på växten framför för att se om han kunde flytta sig. Han flyttade sig då lugnt och sansat, inte snabbt som sist. Jag la lite cgd på en sked och försökte mata lite, då slickade han lite grann sen kröp han och gömde sig. Är detta normalt? Att han är lite slö på kvällen med?

5268
4022
Tropfrog:
Ögonfransgeckos är nattaktiva djur. På dagen sover de. Den första tiden var han lite stressad och kröp runt för att leta bra platser att sova. Nu har han hittat sin plats, den enda i terrariet om jag förstår rätt. På natten när du sover är han ute och rör på sig. Sen på morgonen kryper han tillbaka till den enda platsen han hittat, till sin säng helt enkelt.

Om du inreder mer så kommer du troligtvis se samma mönster. Han ser sig om i sin nya miljö för att sedan komma till ro igen. Kanske han hittar en annan säng att sova i, kanske han rentav hittar fler än en och börjar att byta från dag till dag?

Det är lätt hänt att vi mäniskor, speciellt nybörjare inom hobbyn, lägger mänskliga värderingar i djurens beteenden. Han äter inte så mycket som du tror eller förväntar dig för att han är växelvarm och behöver inte ödsla energi på att värma upp kroppen som vi mäniskor. Han mår bra och är lugn i kropp och själ när han är stilla, inte när han far omkring som vi mäniskor. Det bästa du kan göra för honom är att se till att miljön är den rätta. Att temperatur och luftfuktighet är rätt och att det finns temperaturgradienter. Att det finns gott om gömställen. En ödla som har många olika gömställen att välja på är oftare framme. Det kan låta kontraproduktivt, men att veta att man snabbt kan gömma sig är en trygghet som ökar självförtroendet hos ödlor.

Mvh
Magnus 

5
0
Jumpy:
Tropfrog skrev:
Ögonfransgeckos är nattaktiva djur. På dagen sover de. Den första tiden var han lite stressad och kröp runt för att leta bra platser att sova. Nu har han hittat sin plats, den enda i terrariet om jag förstår rätt. På natten när du sover är han ute och rör på sig. Sen på morgonen kryper han tillbaka till den enda platsen han hittat, till sin säng helt enkelt.

Om du inreder mer så kommer du troligtvis se samma mönster. Han ser sig om i sin nya miljö för att sedan komma till ro igen. Kanske han hittar en annan säng att sova i, kanske han rentav hittar fler än en och börjar att byta från dag till dag?

Det är lätt hänt att vi mäniskor, speciellt nybörjare inom hobbyn, lägger mänskliga värderingar i djurens beteenden. Han äter inte så mycket som du tror eller förväntar dig för att han är växelvarm och behöver inte ödsla energi på att värma upp kroppen som vi mäniskor. Han mår bra och är lugn i kropp och själ när han är stilla, inte när han far omkring som vi mäniskor. Det bästa du kan göra för honom är att se till att miljön är den rätta. Att temperatur och luftfuktighet är rätt och att det finns temperaturgradienter. Att det finns gott om gömställen. En ödla som har många olika gömställen att välja på är oftare framme. Det kan låta kontraproduktivt, men att veta att man snabbt kan gömma sig är en trygghet som ökar självförtroendet hos ödlor.

Mvh
Magnus 


Där är ett bra gömställe där han inte syns mycket som han legat på innan. Detta han haft nu i hörnet på rutan är inte så "bra", han syns ju tydlig där. Men antar att han tycker det då eftersom han sitter där. Det är nog som du säger med mänskliga värderingar och mina förväntningar på hur han ska bete sig. Jag vet ju att han är nattaktiv så att han ska röra sig på dagen hade jag inga förväntningar på, men förväntade mig att han snabbt skulle hoppa i väg nu ikväll och när han inte gjorde det blev jag mer bekymrad ????

Jag hoppas att min beställning kommer imorgon så jag kan ordna det ännu bättre för honom.

Tack för svar ????

5
0
Jumpy:
Tropfrog skrev:
Ögonfransgeckos är nattaktiva djur. På dagen sover de. Den första tiden var han lite stressad och kröp runt för att leta bra platser att sova. Nu har han hittat sin plats, den enda i terrariet om jag förstår rätt. På natten när du sover är han ute och rör på sig. Sen på morgonen kryper han tillbaka till den enda platsen han hittat, till sin säng helt enkelt.

Om du inreder mer så kommer du troligtvis se samma mönster. Han ser sig om i sin nya miljö för att sedan komma till ro igen. Kanske han hittar en annan säng att sova i, kanske han rentav hittar fler än en och börjar att byta från dag till dag?

Det är lätt hänt att vi mäniskor, speciellt nybörjare inom hobbyn, lägger mänskliga värderingar i djurens beteenden. Han äter inte så mycket som du tror eller förväntar dig för att han är växelvarm och behöver inte ödsla energi på att värma upp kroppen som vi mäniskor. Han mår bra och är lugn i kropp och själ när han är stilla, inte när han far omkring som vi mäniskor. Det bästa du kan göra för honom är att se till att miljön är den rätta. Att temperatur och luftfuktighet är rätt och att det finns temperaturgradienter. Att det finns gott om gömställen. En ödla som har många lika gömställen att välja på är oftare framme. Det kan låta kontraproduktivt, men att veta att man snabbt kan gömma sig är en trygghet som ökar självförtroendet hos ödlor.

Mvh
Magnus 

Om de är stilla på natten med? Är det något som är fel då eller det bara är så att vissa är mer stilla? Jag är nämligen ganska säker på att han bara sitter där på rutan i hörnet hela natten med. Tex jag kollade vid 11 igår, vaknade vid 3 i natt och gick upp vid 6 nu, suttit på samma plats alla gångerna jag tittat....
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild