Nybörjar giftorm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
PiedSpeckle:
Hej, jag har nu haft reptiler i flera år och mitt intresse har bara blivit högre och högre när det kommer till att äga nån giftorm. Jag har hanterat bla svenska huggormar samt är van vid de med mildare gift. Saken är det att jag vill skaffa en men vet inte riktigt vilken art som passar bäst som nybörjare. Uppskattar verkligen för svar! 

5249
4010
Tropfrog:
Trynsnok är väl det uppenbara svaret tänker jag.

Jag tycker att du skall fråga dig själv varför du vill ha giftorm? Är det giftet i sig som är lockande eller är du ute efter ett specifikt utseende, beteende, storlek eller miljö? Att skaffa en orm av den enda anledningen att den är giftig är ett väldigt tunnt argument.

Sen rekommenderar jag att ta kontakt med någon i din närhet som har giftormar och fråga om de kan bli din mentor. Utan någon egen vana är det inte bara väldigt farligt att skaffa giftorm det är dessutom oerhört svårt att hitta någon som vill sälja till dig.

Mvh
Magnus 

340
307
panterophis:
I chatten skrev du att du haft reptiler i ett år och det är inte ens i närheten av den erfarenhet du bör ha innan du ger dig på gift

Medlem i SkHF
1025
1142
NellyNiklas:

panterophis skrev:
I chatten skrev du att du haft reptiler i ett år och det är inte ens i närheten av den erfarenhet du bör ha innan du ger dig på gift


MED en mentor så kan minimal ormvana vara till fördel då dåliga rutiner och blasé kanske inte hunnit sätta sig och behöver arbetas bort. 

Är det inte bättre att fokusera på en art som du vill arbeta med istället för att fråga blint efter en nybörjarorm? Beroende på vem som svarar så får du olika svar. Det är trots allt inte enbart giftets potential som spelar roll här utan beteende och storlek spelar också in. 

Exempelvis kan en falsk vattenkobra, Hydrodynastes gigas, vara jobbigare att hantera och därmed ett sämre val ur vissa synpunkter jämfört med en Dödsorm, Acanthophis antarcticus. 


Mvh
Niklas

 


340
307
panterophis:
NellyNiklas skrev:


 

MED en mentor så kan minimal ormvana vara till fördel då dåliga rutiner och blasé kanske inte hunnit sätta sig och behöver arbetas bort. 



 

Du kan förvisso ha en poäng i det men det känns lite suspekt att skriva 1 års erfarenhet på ett ställe och flera år på ett annat ställe. Det gör i alla fall så att jag drar öronen åt mig.


3
0
PiedSpeckle:
Jag har haft ormar i flera år men har hanterat milt giftiga arter så som trynsnok och andra baktandsgiftiga arter men även vanliga huggormar i ett år. Känner några som haft väldigt giftiga arter och sa att arten man letar efter är upp till en själv bara man vet vad konsekvenserna kan bli. Jag har blivit oerhört intresserad av buskhuggormar men vet inte hur stora de blir då jag hört flera olika svar, de är ju bara så otroligt fantastiska!

203
264
Lordguras:
Skaffa dig lite erfarenhet genom bekanta först. Bli duktig me krok(ar)  Prata med en atheris uppfödare så får du svar på dina frågor 

Medlem i SkHF
1025
1142
NellyNiklas:

PiedSpeckle skrev:
Jag har haft ormar i flera år men har hanterat milt giftiga arter så som trynsnok och andra baktandsgiftiga arter men även vanliga huggormar i ett år. Känner några som haft väldigt giftiga arter och sa att arten man letar efter är upp till en själv bara man vet vad konsekvenserna kan bli. Jag har blivit oerhört intresserad av buskhuggormar men vet inte hur stora de blir då jag hört flera olika svar, de är ju bara så otroligt fantastiska!


Där har du ju besvarat dina egna frågor och gett input på andras argument. Du är uppenbarligen lockad av Atheris, så jobba mot det. Försök hitta en mentor och en uppfödare och ta det därifrån. 

Erfarenhet är alltid trevligt men ta det inte för givet. Jag har ingen egen erfarenhet av varken huggormar eller baktandsgift, men varje ny art förväntar jag mig bete sig annorlunda, men har man baskunskaperna i hantering går det säkert fortare att anpassa sig till nya arter. 

Jag misstänker att det är lite som att köra bil vs. Rally vs. Formel 1. 

Mvh
Niklas

Inlägg 1000! Vart är min utmärkelse, moderatorer? XD


32
11
tarantula:
Min generella rekommendation blir; försök in rikta dig på småvuxna arter om du är intresserad av att börja med gift.
Vad menar jag med småvuxna då? Ja arter som blir max 60-70 cm då dom oftast blir mer lätthanterliga och dessutom mer lättsålda
då du lyckas få ungar på dom.

3
0
PiedSpeckle:
Hej igen! Är det någon som vet om det är någon man kan ha som mentor då de har mycket kunskap om just buskhuggormar? Jag har kollat lite här och där men hittar inte direkt någon mentor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild