Skäggagam mat/grönsaker

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
0
BigFredHero:
Hej.

Tänkte bara kolla med lite tips om matning av skäggagam. 
Han är nu 1,5 år och äter typ bara kackerlackor. Matar kackerlackorn oftast med morötter och äpplen. Sen när han får kackerlackorn så har dom oftast fått lite kalk och vitamin pulver på sig.
Har testat lite olika sätt att smyga in grönsaker och frukt, men inget verkar fungera. Testar lite med färska och frysta grönsaker/frukt.
Lagt i skål med kackerlackorn och grönsaker,  men tar bara kackerlackorna.

Har sett att det typ torkade frukt/grönsaker i en påse på djuraffären,  ska vara anpassad för skäggagam. Någon som testat?

5606
4292
Tropfrog:
För mig låter det som att du ger för mycket kackerlackor. Lite som med barn som får äta godis hela tiden och föräldrar som undrar varför de inte äter middag.

Jag skulle helt sluta med kackerlackor och erbjuda färska grönsaker av olika varianter varje dag. När ödlan börjat att äta av grönsakerna, skulle jag börja sakta öka med kackerlackor igen.

Mvh
Magnus 

9
0
BigFredHero:
Tropfrog skrev:
För mig låter det som att du ger för mycket kackerlackor. Lite som med barn som får äta godis hela tiden och föräldrar som undrar varför de inte äter middag.

Jag skulle helt sluta med kackerlackor och erbjuda färska grönsaker av olika varianter varje dag. När ödlan börjat att äta av grönsakerna, skulle jag börja sakta öka med kackerlackor igen.

Mvh
Magnus 

Okej,  det låter som en smart idé. Är bara rädd att han skulle svälta. Men lägger grönsaker färska/frysta typ varannan dag, kanske lika bra att fortsätta med det.

5606
4292
Tropfrog:
En frisk ödla kommer inte att svälta om mat erbjuds. Det går lite emot deras natur, alla djur vill överleva. Ödlan kommer att äta, det behöver du inte vara orolig för.

Den enda art jag känner till som självmant kan svälta sig trots att mat finns tillgängligt är homo sapiens.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild