Äggtemp kön.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
16
Kullabo:

Hejsan!

På Internet och i naturprogram får man olika bud angånde vilken temperaturområde under ruvningen som bestämmer könet. Några säger ju kallare det är blir det hannar och sätter skiljegränsen till tjugosju grader medan andra säger att ju varmare det är blir det hannar och skiljegränsen går vid trettio grader.
Vad säger ni som håller på med avel, håller ni på med att mixtra med temperaturen? Är det olika mellan paddorna som lever i havet och de som lever på landbacken? På någon sajt stod det att det var temperaturen i livmodern vid äggläggningen som bestämde könet. Vid vilken temperatur är chansen till att det blir fifty/fifty?

Ha det så gott!

Steen

5428
4160
Tropfrog:
Det lär ju vara skillnad på ryssar och greker. Liksom helt olika miljö i naturen där de kommer ifrån.

Mvh
Magnus

47
16
Kullabo:
Aha!
Finns det en lista över vilken ras som vilken temperatur gäller? Går avlarna av olika raser efter den?

5428
4160
Tropfrog:
Jag känner inte till någon sådan lista. Känner faktiskt inte till att det finns olika raser av sköldpaddor. Ryssar och greker är olika arter.

Mvh
Magnus 

252
245
Formula76:
Det beror på vilken art vi pratar om? ( det finns inga raser hos vilda djur)
Antar du menar hos sköldpaddor?
Det beror som sagt vilken art. 
Rutinerade uppfödare kan rätt så säkert bestämma med hjälp av kläckningstempen vilket kön ungarna blir. Oftast vill man ha fler honor än hannar.
Jag har själv köpt ungar av Terrapene carolina som kläcktes för att bli 3honor och en hane, och det visa sig rätt när de blev så gamla att det gick att könsbestämma.

Själv är jag inte så pass rutinerad med uppfödning och besitter de kunskaperna. 
Du får fråga en duktig uppfödare eller googla dig fram.

Medlem i GHF
76
165
Jeppe:
Könet hos ungarna bestäms av inkubationstemperaturen hos måmga sköldpaddsarter, men inte alla. Vissa arter har, precis som däggdjur, genetiskt bestämt kön hos sin avkomma.
Det finns sedan olika "mönster" när det kommer till vilket kön fostret utvecklar vid olika temperaturer. 
De två mönster man ser hos sköldpaddor är som utgångspunkt:
TSD1a: låga temperaturer= hanar, högre temperaturer=honor
TSD2: låga temperaturer=honor, högre temp.=Hamar, ännu högre temp.=honor.

Precis var gränserna går varierar mellan olika arter. Hos de flesta "medelhavssköldpaddor" (Testudo spp. A. horsfieldii) ger inkubation vid 28C som regel nästan bara hanar, och inkubation vid 31-32C honor.

Är man intresserad av TSD och inkubation av sköldpaddor i största allmänhet kan jag rekommendera följande böcker:

www.chimaira.de/inkubation-of-chelonian-eggs.html?___store=english&___from_store=english

www.nhbs.com/en/temperature-dependent-sex-determination-in-vertebrates-book

Den förstnämnda boken består till stor del av just listor för olika inkubationstemperaturer för olika sköldpaddsarter.

47
16
Kullabo:
Se där, man lär sig (raser/arter). Nåja ni alla förstod vad jag menade. (Undras hur det är med människor, Carl von Linné delade upp människan i raser men när man ser på dagens krigiska värld finns det en hel del vilda människor. Det behöver ni inte svara på). 
Jag hittade på en sajt att angående grekiska paddor går gränsen vid 31,5 och om det stämmer är alla mina greker hannar då jag höll tempen 30 grader vilket en sajt föreslog. Det får jag reda på när de blivit större, jag får underrätta er om några år om tråden finns kvar.
Ha dé!

5428
4160
Tropfrog:
Raser är ett begrepp som används främst på domesticerade däggdjur där man använder sig av avelsarbete för avla på specifika drag och egenskaper. När man gör samma sak med reptiler kallas det för morpher.

Ras har också använts felaktigt för att beskriva olika människosläktet. Men då det inte ligger något medvetet avelsarbete bakom så är det inte fråga om ras. Skulle man göra en jämförelse med djurvärlden så skulle man kunna titta på tex pilgiftsgrodor där samma art ser helt olika ut beroende på ursprung. Där kallar man det för lokalitet. Det är väl det närmaste man kan komma hur vi mäniskor utvecklats. Som att det finns olika ursprungslokaler som har gett upphov till olika egenskaper och utseende. Så egentligen borde man prata om genetiskt ursprung snarare än ras om man överhuvudtaget tycker att det är viktigt.

Jo, jag vet att jag inte behövde svara på den :)

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild