Ändringen av L80, Jan-25

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 19

775
412
Johnexotics:
aldabrachelys skrev:
Hur vet du att folk inte kan hålla krokodiler Johnexotic. Bara för att du inte är beredd att bygga en sådan anläggning. Sen är det en del djur som de vill förbjuda bland annat fladdermöss och pungdjur. Om man kan ha en godkänd anläggning så varför  inte.
Bäst hade vart om alla som är medlem på forumet går med i en förening så vi får en röst.

Har jag inte sagt heller. Men ska man ge kajman bra liv krävs det utrymme. Och om man kan ge det tycker jag det inte är några problem.  Det jag menade är det är svårt å dyrt hålla såna stora djur även större ormar samma sak där kan man ge dom ordentligt med utrymme. Go for it inga problem. Men köper man såna stora djur håller för små terrarium tycker jag bara är tråkigt.

2
1
Februaria:
Tropfrog skrev:
Välformulerat. Men jag vill bara förtydliga två punkter:

När det gäller produktion av kaniner för kött är det ett annat regelverk som gäller. Då krävs inte 10 kvm längre. 

När det gäller djurförsök, också ett annat regelverk, så är det inte förbjudet att åsamka djur lidande. Där vet man att djur lider, men skrivelsen lyder något i stil med att nyttan med försöket skall vägas väl mot det lidande som djuret utsätts för. Det är altså en bedömningsfråga som i princip lämnas åt företaget som utför försöken och deras personal att bedöma.

Mvh
Magnus 

Nej jag vet att det är olika vad det gäller båda två samt annat med, på flera olika sätt. Framörallt djurförsök, redan som det är och köttproduktion i stor skala m.m. Det jag ville få fram & menade var att dom verkat gått på både småskaligt/privatpersoner för köttkaniner och hönshållning i olika former i det nya förslaget som nu dragits tillbaka. Som skrivet, har inte lusläst allt. Helt mitt eget fel. Det är och var så mycket text och förslag som gick emot sig självt om man säger så, så blev trött i hjärnan. Jag håller med dig i mycket & gillat flera inlägg du skrivit samt svar både gällande det här & på flera andra trådar. Jag hade också tanken att jag får sälja terrariedjuren om detta går igenom. Tänkte att jag kan iaf behålla mitt lilla akvarium med 2 små Pink lady (Clithon sowerbianum) & några körsbärsräkor men det skulle väl också uppgraderats antar jag, om det gått igenom, för kom aldrig till akvariedelen. Eller vad dom nu hittar på framöver... Vi får se.

5606
4292
Tropfrog:
Vad jag förstår det så finns det inget krav på verksamhetens storlek för att lyda under reglerna för köttproduktion av kaniner. Det finns heller inget krav på registrering, omsättning eller för den delen försäljning. Så inte skulle det slå mot småskalig kaninproduktion.

En liten kul bieffekt om de fortsätter att kräva 10 kvm för sällskapskaniner är att det kommer att poppa upp tusentals nya kaninköttproducenter. Småskaliga och för husbehov. Att de också används för sällskap, hopptävlingar och utställningar innan de blir kött finns det ju inget förbud mot. Att inte JBV såg denna uppenbara lucka.

Mvh
Magnus 

5606
4292
Tropfrog:
Februaria skrev:

Tänkte att jag kan iaf behålla mitt lilla akvarium med 2 små Pink lady (Clithon sowerbianum) & några körsbärsräkor men det skulle väl också uppgraderats antar jag, om det gått igenom, för kom aldrig till akvariedelen. Eller vad dom nu hittar på framöver... Vi får se.

Det finns ingen akvariedel. Däremot finns det en del för benfiskar. Det innebär att alla broskfiskar och alla andra djurarter man kan hålla i akvarium eller damm är undantagna från L80.  Ditt akvarium med räkor och snäckor klarar sig.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1126
1351
NellyNiklas:

Detta är som redan påpekat en fantastik delvinst! Det har skickat väldigt tydliga signaler åt alla håll och kanter att dåligt jobb ger konsekvenser. Lite "Fuck around and find out"-stil över det hela.

Lokalöreningarna i och utanför SHR har fått in många nya och återvändande medlemmar vilket är underbart att se! Detta kommer gynna hobbyn och vara till hjälp inför framtida diskussioner, som absolut kommer komma. (I skrivande stund har vi en, återigen, ett förslag kring positiv lista vid horisonten, detta nämns i SJV's konsekvensutredning, någonstans bland de 40 första sidorna om jag inte missminner mig).

Som också nämnts tidigare så är jag personligen ganska övertygad att om förslaget enbart gällde reptiler och amfibier så hade resultatet troligtvis varit annorlunda, är jag rädd för. Utformningen av just L80, som nu varit reptil-/amfibie hobbyns problem har också varit vår räddning när den täcker in så många olika djurgrupper och föreningar. Det ska vi ta med oss.

Så vad händer nu då? Vi kan hoppas på att SJV tar sig en ordentlig funderare, tänker till och faktiskt bjude in aktörer som skulle varit med redan från början. Jag är kluven till att om de faktiskt kommer göra detta och istället fortsätta diskussionen som någon förhandlingsexcercis med befintliga aktörer i hopp att kompromissa.

Därefter är det dags för rond två och vi måste vara lika nitiska, noggranna och starka och inte falla ner i någon kompremissdebatt. Ingen ska tex behöva acceptera att insekter tas bort ur paragraf 7 men minmåtten förblir oförändrade. Detta är fullkomligt oacceptabelt.

Bra jobbat allihop som på ett eller annat sätt varit engagerade i denna episod!! Alla hobbys tackar er! Nu tar vi en kort teknisk paus och omgrupperar inför rond två. Passa på att förkovra er i utredningarna som gjorts, förslaget och studier nu medans vi väntar.

Mvh
Niklas
sekreterare SkHF

18
30
Nimwey:
Jubari skrev:
Väldigt viktigt att Djur Sverige är förberedda på fortsatt förändring och att vi är enade oavsett vilken typ av djur vi håller...  

Förhoppningsvis tar de verkligen till sig i samband med att de drar tillbaka förslaget och faktiskt lyssnar framöver. Detta har varit en wake up call för många vad som kan ske - tack för att övriga hobbys hängde med I detta som gjort att många engagerat sig så det blivit så stort.

Hade de enbart gällt våra djur så hade de kanske inte omvärderat förslaget trots fint jobb från SHR m.m.

Detta visar verkligen vad tyngd och antal innebär... fortsätt stötta föreningarna och SHR. Var alltid med.

Det är just det. Det var "tur" att det påverkade alla smådjur, fåglar, och reptiler. Hade det bara varit mot reptiler, eller bara mot sällskapsfåglar, så hade det troligtvis varit kört för de grupperna, eller krävt en mycket längre process. Tyvärr så bryr sig inte de flesta människor om "sin granne". Håller du ormar, så är papegojägare din "granne", och vice versa. Det som händer med dem kommer påverka dig, och så vore det ju kul om folk kunde ha ren empati och inte bara självintresse. :)

Jag skulle säkert kunna fortsätta ha dessa djur om remissen gick igenom, för ingen kommer komma hem för att mäta burarna eller se exakt hur jag humant avlivar kackerlackor, men det skulle sätta stopp för så många, så att framtida generationer inte kan leva med djur. Det handlar om mer än oss själva.

15
32
Mathias22:

Eremit3n skrev:
Goda nyheter!

"I det fortsatta arbetet kommer vi att ta med de synpunkter vi hittills fått".

Innebär detta att de inte kommer att läsa eller ta med synpunkter som inkommer efter att förslaget dragits tillbaka dvs.om jag skickar in välformulerad kritik nu, kommer den att avfärdas eftersom den berör ett förslag som inte längre är aktuellt?

Kan/skall vi som ännu inte skickat in vår kritik fortfarande göra det? 

79
186
Eremit3n:
Mathias22 skrev:

"I det fortsatta arbetet kommer vi att ta med de synpunkter vi hittills fått".

Innebär detta att de inte kommer att läsa eller ta med synpunkter som inkommer efter att förslaget dragits tillbaka dvs.om jag skickar in välformulerad kritik nu, kommer den att avfärdas eftersom den berör ett förslag som inte längre är aktuellt?

Kan/skall vi som ännu inte skickat in vår kritik fortfarande göra det? 

De har stängt svarsformuläret, men det är fritt fram att maila dem :) 

När nästa revision kommer ut öppnar de enligt uppgift upp formuläret igen.

18
30
Nimwey:

Jag hann inte heller skriva in, jag tänkte sätta in mig i det på riktigt nästa vecka efter en kort resa den här helgen.

Men det är tillräckligt många som påpekar måtten och förbudet på matning med levande insekter, så jag vill gärna också gå in på förbud på vissa djur som inte är nödvändiga eller rimliga. Jag tänker fortfarande skriva till dem.

Men vad händer då med det som SHR och andra förbereder?

15
32
Mathias22:
Kan tipsa om Studio ett igår där bland annat en professor i kognitiv zoologi totalsågar förbudet mot att mata med levande insekter.

www.sverigesradio.se/avsnitt/2552271

1:36:45
Logga in för att posta i forumet
Sida av 19
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild