Behöver hjälp med bottenmaterial bla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
PeterGlansen:

Hej. 

har precis skaffat ett terrarium 90x60x45 och ska förbereda detta för en dvärgskäggagam.
problemet är att jag inte har någon erfarenhet av ödlor.
Har köpt kokostorv och sand på en zoo affär men glömde fråga hur man ska göra. Ska torven rivas isär och fuktas innan man blandar i sand eller ska man bara blanda torven med sanden utan vatten?

Tacksam för all hjälp.
mvh 
Peter


5340
4086
Tropfrog:
Kokostorv!! Spännande namn. Är det kokosfibrer eller torv du har? Två helt olika saker.

Fast egentligen är den viktigaste frågan om det är en pressad eller löspackad produkt? Är den löspackad så är det ju bara att blanda. Om det är pressad kokosfiber så bör den blötas upp, finfördelas och torka upp igen innan den blandas. Om det är torv i block, vet jag faktiskt inte hur man gör. Såg och hammare kanske?

Mvh
Magnus 

2
0
PeterGlansen:
jag anade att det va fel förklarat. Det är som ett block, har sågat upp och mosat halva då man sa att jag skulle använda halva blocket och en påse med grus/sand som jag köpte på samma zoo butik. Då får jag blöta upp den och vänta. Har förstått att det finns smidigare och färdigt material men får väl jobba med det jag har. Tack.

5340
4086
Tropfrog:
Det finns både smidigare och billigare lösningar. En hink med sandlådesand kostar runt 10 kr på närmaste bygghandel och en säck torv en 50 lapp. Man skall inte göra saker krångligt och dyrt om det inte behövs :)

Mvh
Magnus 

706
378
Johnexotics:
Bruka köpa Weibull naturliga torv sen sandlådesand blanda det sen exoterra lera eller zoomed mindre mängd dock fukta lite sen torka ut

94
42
Ems:
Tropfrog skrev:
Kokostorv!! Spännande namn. Är det kokosfibrer eller torv du har? Två helt olika saker.

Fast egentligen är den viktigaste frågan om det är en pressad eller löspackad produkt? Är den löspackad så är det ju bara att blanda. Om det är pressad kokosfiber så bör den blötas upp, finfördelas och torka upp igen innan den blandas. Om det är torv i block, vet jag faktiskt inte hur man gör. Såg och hammare kanske?

Mvh
Magnus 


Var tvungen att googla då jag har förpackning av just kokostorv i skåpet. 
Kokostorv är de som inte är chips. Kallas även fiber. Men heter väl mest torv i blomsteraffären och inte i hobbyn. Upplever det som säljs som torv som "trådigare" än det de säljer som kokosfiber till terrarium.. Skulle tippa på att fiber är rätta ordet egentligen. 

Till ts, allt med kokos är lättast att lösa upp i vatten om man köper block. 
Lös upp det, låt det torka till och blanda sen. 

5340
4086
Tropfrog:
Ems skrev:


Var tvungen att googla då jag har förpackning av just kokostorv i skåpet. 
Kokostorv är de som inte är chips. Kallas även fiber. Men heter väl mest torv i blomsteraffären och inte i hobbyn. Upplever det som säljs som torv som "trådigare" än det de säljer som kokosfiber till terrarium.. Skulle tippa på att fiber är rätta ordet egentligen. 

Till ts, allt med kokos är lättast att lösa upp i vatten om man köper block. 
Lös upp det, låt det torka till och blanda sen. 



Jo, torv är en naturprodukt som kommer ifrån torvmossar i tempererade områden. Det är surt och nästan helt näringsfritt.

Kokos är ett träd som växer i tropiska områden där det inte finns någon torv. Kokosfibrer är delar av trädet och frukterna på kokosträdet. Det är ph neutralt och nästan näringsfritt.

Det finns betänkligheter kring hållbarheten i torvbrytningen. Detta diskuteras inte kring kokosfibrer trots att det måste fraktas runt halva världen och transportsektorn är vår största miljöutmaning.

Men det faktum att kokostorven är en förnybar resurs som fraktas i extremt liten volym och vikt talar nog ändå för den som produkt i de fall torv inte är nödvändigt.

När det gäller fibrigheten så är det ingen skillnad på torv och Kokosprodukter, båda kan fås i olika kvaliteter ifrån rent pulver till långa fibrer.

Oavsett vilket är kokostorv direkt felaktigt och missvisande.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild