Hjälp ang material

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
honeylem0n:
Hej, jag behöver hjälp med ungefärlig materialåtgång enl ritningen nedan. Det må låta som en simpel uträkning enl många av er men i mitt huvud står det still..

Jag ska bygga ett terrarium med måtten 120x60x70, skivorna jag kollat på är 12x2397x600mm alt 11x1197x2500 - hur många skivor går det åt för respektive alternativ? :-/



5336
4086
Tropfrog:
Med en "enkel uträkning" kan man få fram totalt antal kvadratmeter i bygget. För att anpassa efter grundmaterialets storlek krävs mer än så. Man måste räkna alla bitar i bägge dimensionerna och räkna med alla spillbitar.

Men för att hjälpa dig på vägen så kan jag åtminstone dra slutsatsen att du skall använda dig av 11mm skivorna. 12mm skivorna kan inte producera baksidan. Vid en snabb överslagsräkning kommer jag fram till att en skiva räcker, men ta inte mitt ord på det. Det beror också på hur man sågar och hur mycket spill det blir.

Jag brukar ta med mina mått till min lokala bygghandel och be dem såga till rätt dimensioner. Det både går snabbare och blir bättre än att såga själv. De är också jätteduktiga på att få ut max ur en skiva med så få snitt som möjligt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild