Bioaktivt terrarie för ögonfransgecko - Nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
MatteG:
Hejsan hejsan!
Jag har bestämt mig för att skaffa en ögonfransgecko om någon månad eller två och behöver hjälp med lite frågor kring det tilltänkta bioaktiva terrariet som ska sättas upp om två veckor eller så.
Jag har kollat mycket på youtube och läst en hel del skötselråd så har koll på geckon men är nyfiken på hur ni har gjort så att säga :)

Hur har ni byggt upp bottensubstratet? T.ex. kokoshusk, kol, lekakulor, mossa, jord osv
Vad har ni för nät/väv om ni har det i substratet?
Räcker det med varsin startkultur av hoppstjärtar och gråsuggor så löser det sig självt över tid?
Hur ofta rensas hela bottensubstratet om ni nu gör det?
Var har ni handlat växterna? En vanlig blomaffär kanske använder för mycket kemikalier tänker jag...

Har ni några andra tips angående terrariet som ni lärt er med åren är de också välkomna såklart!
Har läst på i perioder sen 2018/2019 om en ögonfrans men nu blir det tillslut av och jag är så taggad :)

5245
4009
Tropfrog:
Mitt bioaktiva terrarium har varit igång i 7 år nu. Med tiden bryts botten ner och behöver bytas ut. Jag tar en färdedel varje vinter. För att förlänga livslängden kör jag numera bara med pinjebark.

Mvh
Magnus 

2
0
MatteG:
Tropfrog skrev:
Mitt bioaktiva terrarium har varit igång i 7 år nu. Med tiden bryts botten ner och behöver bytas ut. Jag tar en färdedel varje vinter. För att förlänga livslängden kör jag numera bara med pinjebark.

Mvh
Magnus 


Ok, tack för svar Magnus! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild