Grön trädpyton terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

56
43
Spikedreptiles:
deerspine skrev:

Japp oki doki, o jag har inte alls så mycket koll på våra djurskyddslagar så håller med dig bara :)

Men så 150x60x60 åtminstone iaf?
Har du kvar några bilder man kan få se? :D

öka höjden, tänk på att detta är en art som är gjord för leva sitt liv uppe i träden. Jag kan rekommendera att kontakta highonseaweed på instagram. Han svarar gärna på alla frågar och har jobbat med det mesta djuren och enligt mig har en djurhållning som vi alla borde sträva efter.

Mvh Jonatan

Medlem i SHF
4042
5086
Jonas_:
deerspine skrev:

Japp oki doki, o jag har inte alls så mycket koll på våra djurskyddslagar så håller med dig bara :)

Men så 150x60x60 åtminstone iaf?
Har du kvar några bilder man kan få se? :D


Kan vara bra att ha lite grundkoll på jordbruksverkets rekommendationer både för dig och djuret, ett tips. : ) man behöver såklart inte kunna lagarna utantill (det kan nog ingen..) men att ha lite koll vad som gäller är nyttigt för alla.

Som ett minimum säger jag 150×60×60. Men som jag skrev tidigare är såklart ännu större bättre på alla sätt och vis. Den kommer utnyttja all höjd du ger den. 

Jag väntar fortfarande på att någon som håller arten i dagsläget kommer in i tråden med personliga tips och erfarenheter. Det var en väldigt populär art en gång i tiden och var många som höll och avlade gtp i Sverige men dom flesta har tyvärr lagt ner hobbyn. Kan inte minnas att dom brukar finnas frekvent på mässorna i vårat land nuförtiden heller, jag kan ha fel! Ibland ser man bara det man letar efter : ) 



5268
4022
Tropfrog:
Tropfrog skrev:
60*60*60 är inte tillräckligt för en vuxen orm. Det är värre än så faktiskt. Det är mindre än vad l80 stipulerar och därmed i princip ett lagbrott.

Här kan du se siffrorna för l80:

www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Som du ser är det omöjligt att få in en trädpyton i ett 60 cm högt terrarium.

Mvh
Magnus



Jag gör mig besväret att citera mig själv. Med 60 cm högt terrarium och 10 cm bottensubstrat alternativt vatten har du 50 cm höjd kvar. Det innebär att ett 60 cm högt terrarium kan husera en trädlevande orm som är max 100 cm lång. Om den växer längre än så är det I princip ett lagbrott och du måste skaffa större. Eftersom nästa gränsvärde är 65 på höjden så hjälper det inte heller att köra utan substrat som förövrigt är olagligt också.

Kanske lika bra att starta med högre från början för att undvika framtida uppgraderingar?

Observera att jag inte har egen erfarenhet av djurarter, men det har förmodligen inte djurskyddsinspektörerna heller. Det är därför som reglerna ser ut som de gör. Det skall helt enkelt kunna bedöma om man följer lagen utan att ha någon djupare erfarenhet.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild