Terrariebyggarnas terrarier?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
0
Buddy3:
Hej,

Jag funderar på att köpa ett terrarium från terrariebyggarna. Jag tänkte köpa ett repti-pro terrarium 120x50x50. Tanken är att skaffa en majsorm.

ni som har ett sådant vad är era tankar kring det? Jag funderar på om kanten nedtill är för hög. Så man har svårt att se ormen.

Tack på förhand

5
2
deerspine:
Hej :D

Mitt terrarium från terrariebyggarna är jättebra, det är 200x60x60 tror jag om jag kommer ihåg rätt med lite modifikationer, har haft det i 2 snart 3 år nu och inget konstigt har hänt alls, tål fuktigheten galant! Bara lite fult på baksidan efter vattnet torkat men lätt att torka bort.

Det med nedre kanten, den är inte så jättehög om man inte har terrariet på ett ställe så man har svårt att se över kanten, annars kan man ju bara fylla på med substrat till glas kanten (det ska jag göra när jag ska göra egengjord bakgrund), då kan den ju gräva ganska rejält också!

Jag tycker det är ett jättebra företag, min orm trivs bra o jag är nöjd, kommer köpa därifrån igen :)
Det enda negativa jag har var när det hade kommit fram så var träet lite sönder på undersidan, någon skrapa typ men det har varit chill.

Lycka till :D

1
1
Holly01:

Det borde fungera bra för en majsorm. Jag har själv haft ett terrarium på 120*50*50 till en kungspyton i ett bioaktivt med 75–100 % luftfuktighet, och det gick inte så bra. Det började svälla upp och få sprickor på vissa ställen efter drygt ett år. Men för en majsorm, som föredrar runt 50 % luftfuktighet, borde det fungera mycket bättre.

2
2
Robin88:

Mitt höll i ca 1 år. Klarade inte bioaktivt med växter osv för en tjocksvansgecko. Duschade morgon och kväll. 120x50x50. 

Har svällt i underkant och ventilationen är sådär så det immar lätt igen och blir kondens på glaset. 

Kanske att de större modellerna är bättre men det är ju också begränsat med insyn i terrariumet med de låga frontglasen. Installerade en fläkt för att kunna öka luftflödet vid behov men det kommer bytas ut mot ett glasterrarium så småningom. 

5384
4125
Tropfrog:
Tja. Träterrarium är ju bäst för ökenmiljöer och glas är bäst för regnskogsmiljö. Inte terrariebyggarnas fel om man väljer fel produkt i förhållande till sina behov.

Mvh
Magnus 

209
273
Lordguras:
Ett tips är att silikona alla skarvar..

Hade en kungskobra i ett av dem större med hög luftfuktighet, funkade bra 

720
383
Johnexotics:
Tropfrog skrev:
Tja. Träterrarium är ju bäst för ökenmiljöer och glas är bäst för regnskogsmiljö. Inte terrariebyggarnas fel om man väljer fel produkt i förhållande till sina behov.

Mvh
Magnus 

Står dock dom ska klara hög fuktighet ;) 

496
213
David:
Melamin tål ju fukt bra men blir det minsta springa i hörnen eller skada i ytan  det så blir det ju problem. Vet inte vad för skivor de bygger av, är det mdf eller spånskivor så tål det ju inte mycket ifall det tränger in fukt.

För övrigt går det bra att ha fuktiga terrarium byggda i trä, allt handlar ju om fuktspärren. Finns ju t o m dd som bygger akvarium i plywood. 

5384
4125
Tropfrog:
Johnexotics skrev:

Står dock dom ska klara hög fuktighet ;) 

Tja, det är ett försäljningsargument. Det finns också massor av medlemmar på detta forumet som menar på att det inte håller för hög luftfuktighet utan modifikationer. 

Glas är det bästa materialet för fuktiga terrarium. Väljer man trä så arbetar man mot materialets natur. Trä säger upp fukt helt enkelt.

Mvh
Magnus 

720
383
Johnexotics:
Tropfrog skrev:

Tja, det är ett försäljningsargument. Det finns också massor av medlemmar på detta forumet som menar på att det inte håller för hög luftfuktighet utan modifikationer. 

Glas är det bästa materialet för fuktiga terrarium. Väljer man trä så arbetar man mot materialets natur. Trä säger upp fukt helt enkelt.

Mvh
Magnus 

Då är det antagligen fel på själva terrariet eller så falsk marknadsföring. Men det märker jag har ett från dom haft det i 6 månader nu
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild