Mix av bottensubstrat?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
4
OliverC:

Jag ser online att det är populärt att blanda jord med sand (70/30). Är det då dressjord och desert sand som är produkterna?

Jag tänker även ha någon slags dräneringssystem och vill fråga om en lösning är att ha lekakulor på botten med ett nät på toppen? 

Tacksam för svar och tips!


5245
4009
Tropfrog:
Jord är ett vagt begrepp och säger ingenting om vilken produkt som menas. Du kan ju egentligen gå ut i vilken trädgård eller skog som helst och gräva de översta 10 cm, det är jord i ordets egentliga mening.

Amerikanerna och britterna tillverkar jord i kompostfabriker. Det är väldigt ovanligt i Sverige. Vi är ett av få länder i världen som fortfarande gräver ut torv ur våtmarker för att göra en produkt vi kallar för jord. Något som i resten av världen anses förkastligt ur miljösynpunkt.

Sand är enklare att definiera. Allt oorganiskt material där mindre än 50% är mindre än 4,75mm är sand. Du hittar det på sandstränder men det produktifieras också som sandlådesand, sättsand, blästersand och en massa andra produkter.

Dräneringslager av lecakulor och geotextil är en bra idé.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4041
5085
Jonas_:
Jag brukar köpa sand i 20kg säck på biltema, antagligen blästersand. Brukar finnas en grövre och en finare variant. En smaksak vad man väljer, jag gillar den grövre att blanda med. Använt i både akvarium och terrarium i många år. 

Till terrarium brukar jag blanda torv/torvmull, täckbark, liten del sand, mossa och/eller löv. Men finns oändligt med sätt att blanda olika bottensubstrat. Att blanda flera olika är mer tilltalande och gör mer nytta tycker jag.

Sand på zoo är för dyrt... 

Går även bra att hämta alla material utifrån. 

15
4
OliverC:
Jonas_ skrev:
Jag brukar köpa sand i 20kg säck på biltema, antagligen blästersand. Brukar finnas en grövre och en finare variant. En smaksak vad man väljer, jag gillar den grövre att blanda med. Använt i både akvarium och terrarium i många år. 

Till terrarium brukar jag blanda torv/torvmull, täckbark, liten del sand, mossa och/eller löv. Men finns oändligt med sätt att blanda olika bottensubstrat. Att blanda flera olika är mer tilltalande och gör mer nytta tycker jag.

Sand på zoo är för dyrt... 

Går även bra att hämta alla material utifrån. 



Tack för svar!
 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild