Krympande Acanthoscurria geniculata

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
MrReptile:
Jag köpte en Acanthoscurria geniculata i april 2022 och då var den liten. Den åt, växte mycket och ömsade som den skulle fram till i maj förra året då den ömsade senast. Efter det har den i stort sett vägrat äta och abdomen bara krymper och krymper. Nu är huvudet liksom större än bakkroppen och det kan ju inte vara ett bra tecken alls. Har försökt experimentera med olika foder, temperatur samt luftfuktighet men inget verkar hjälpa. Den är nästan rädd för foderdjuren som erbjuds och drar sig bort från dem istället för att käka upp dem. Vill inte att den ska svälta ihjäl. Tar hemskt gärna emot tips och förslag? 

Medlem i SHF
74
92
Fafnerian:

Har den en vattenskål nånstans? Räcker med locket till en syltburk som man kan lägga in o fylla med vatten.

Är det en vuxen hane?


4
1
MrReptile:
Den har haft en liten låg vattenskål hela tiden och ibland sitter den liksom och hukar över den. Trodde det var för torrt i terrariet och ökade fuktigheten men det har inte hjälpt. Den är inte könsbestämd, den var för liten för det när jag köpte den sa säljaren, men vuxen är den. Det kan med andra ord vara en hane ja. 

Medlem i GHF
3122
1720
EmanuelKarl:
Bild på den? Svårt att tro att en geniculata som inte är en hane skulle hålla matvägra så länge

4
1
MrReptile:
Här kommer en bild. Är det en hane? 

15
12
Aelic:
Det där motsvarar att ta en bild på en hund ovanifrån så att det inte går att se de delar som gör den till en kille eller tjej. Killarna brukar se smalare ut, men det är ingen garanti för vad man har. Det finns två sätt att säkert bestämma kön.

1. Ta ett gammalt öms och blötlägg det med lite såpa och försiktigt dra ut bakdelen för att leta efter någon "spermatheca" om det är en tjej. Ett exempel på hur det kan se ut, men det kan skilja mellan arter: www.youtube.com/watch?v=Vqf236SKF-I



2. Kolla efter deras "pedipalp" på de två minsta frambenen. På en hona ser det bara ut som två kortare ben, men på en kille blir det mer som en boxningshandske. Detta kan ändå vara svårt att se på vissa arter. Hos vanliga spindlar brukar de vara väldigt tydliga eftersom de blir enorma, men hos tarantellor är de inte så mycket större än benen. Hos vissa arter är det bara som en extra knöl på insidan av deras pedipalper.



4
1
MrReptile:
Ah, OK, sorry för den dåliga bilden. Men stort tack för en massa matnyttig info. Nu vet jag vad jag ska leta efter vid könsbestämning i alla fall, kalas. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild