Min skäggagam lade ägg!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
3
lina_0418:
Hej! 
Fick hem min skäggistjej igår och hon är 2 år. Säljaren varnade om att hon kunde vara gravid. Så fort hon kom in i terrariet så började hon gräva och fixa. Nu inatt vid 00 så kollade jag och då låg där ägg. 

Kan äggen ligga där någon dag då jag inte har någon äggkläckare. Jag förväntade mig inte alls att hon skulle lägga äggen idag. 

Vad bör jag tänka mer på?

Mvh Lina

Medlem i SkHF
1025
1142
NellyNiklas:

lina_0418 skrev:
Hej! 
Fick hem min skäggistjej igår och hon är 2 år. Säljaren varnade om att hon kunde vara gravid. Så fort hon kom in i terrariet så började hon gräva och fixa. Nu inatt vid 00 så kollade jag och då låg där ägg. 

Kan äggen ligga där någon dag då jag inte har någon äggkläckare. Jag förväntade mig inte alls att hon skulle lägga äggen idag. 

Vad bör jag tänka mer på?

Mvh Lina


Först och främst. Om du inte är förberedd för att först inkubera äggen, har platsen och resurserna för att hantera djuren efter att ungarna kläckts och har åtminstone en plan för ungdjuren när de blivit etablerade och ska säljas vidare, så är mitt förslag att antingen kassera alla äggen. 

Alternativet till att kassera alla äggen är att behålla en liten andel ägg. De kräver inte lika mycket plats eller resurser som en hel kull och är lättare (förhoppningsvis) att sälja vidare om det är planen. 


26
3
lina_0418:
Tack för svaret, jag tänker nog låta alla äggen kläckas. Hon hade lagt 11 ägg.

Medlem i SHF
4041
5085
Jonas_:
Ett bra tips är att redan nu starta en större koloni kackerlackor eller syrsor : ) eller kanske ett par lådor.. Går åt enorma mängder insekter första månaderna till nykläckta skäggisar. Mer än vad man kan tro : ) 

Sen är det bra att börja ordna med terrarium åt dom små redan nu. 

Om äggen är befruktade alltså. 

Jag brukar vara snabb med äggen in i äggkläckaren. Vill inte låta dom ligga ett par dagar, om jag verkligen vill kläcka alla ägg. Sen beror det såklart på vad för miljö dom ligger i inuti terrariet hur länge dom klarar sig. Bottensubstrat, värme, luftfuktighet osv... 

5245
4009
Tropfrog:
Jag vill bara förtydliga vad Niclas sa och vad det innebär för dig nu när vi vet kullens storlek.

Ungdjur av skäggagam har en tendens att bråka och bita av varandra fötter och svansar. Du kommer att behöva 11 st rätt utrustade terrarium när ödlorna kläcks.

Ungarna äter fruktansvärt mycket. En rejäl kultur dubias är en bra ide som Jonas nämner. Men räkna med att behöva handla foderdjur.

Arten är svårsåld. Räkna med att inte alla blir sålda och att du kommer att behöva ordna permanent lösning själv för några.

Det finns ingen ekonomi i att föda upp skäggagamer. Du kommer att gå back på det. 

Snälla ta ditt förnuft till fånga och kassera en hel del av äggen. Visst, det är kul att avla och definitivt värt att göra. Men marknaden är överfull av både juveniler och omplaceringsskäggisar. Var inte delaktig i att flöda över den ännu mer. 

Medlem i SkHF
1025
1142
NellyNiklas:

lina_0418 skrev:
Tack för svaret, jag tänker nog låta alla äggen kläckas. Hon hade lagt 11 ägg.


Ok. Min rekommendation är fortfarande att börja med några stycken, 4-5 kanske och kassera resten. Marknaden är ganska full idag och många potentiella köpare vill ha morpher och bekräftad genetik.
Jag förstår att det lockar och det är väldigt kul med ungar. Jag har också varit där, men det kräver också kritiskt tänkande, självinsikt och ansvarstagande. 

Vidare bör du så snabbt som möjligt konstruera ihop en kläckare, då skäggagamer kan lägga ägg i flera omgångar och att utesluta risken att honan gräver upp den föregående kullen.
Det finns väldigt enkla lösningar på äggkläckare på nätet. Det kan vara så enkelt som ett akvarium eller plastlåda, några tegelstenar och en doppvärmare till akvarium. Äggen läggs i en lite behållare med vermikulit och vatten enligt måttanvisning (som jag dessvärre inte kan minnas på rak arm).

Ja, allt detta hittar du på nätet. 

Därefter behöver du lösa plats, foder och utrymme med allt vad det innebär, som nämnts tidigare. 

Lycka till!


Mvh
Niklas


26
3
lina_0418:
Jag tackar för alla svar och lyssnar på er. Jag förstår att de är väldigt svårsålda och kommer ta bort några ägg. Ska köpa en avelskoloni och börja avla redan nu eftersom det nämndes att ungarna äter väldigt mycket. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild