Skäggisen har slöat ner sig - orolig nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Enigma:
Hej alla kunniga! Jag och tjejen köpte en skäggagam för 4 månader sen när vi flyttade ihop. Vad vi förstått närmar han sig 1 års ålder från vad vi kan tolka av tidigare ägare.

Han har nu senaste 2 dagarna saknat ner tempot rejält, han äter än som vanligt när han får dubias men salladen har han bromsat in lite grann på. (Sen han kom till oss har han blivit duktig på att äta zucchini och ruccola)

Han är även saktat/slöat ner sig dessa 2 senaste dagarna, han ligger lite på sovplatsen efter att han ätit annars mest åt svala sidan antingen i eller bredvid sin hammock. Tar man ut honom är han vanligtvis sprallig och vill upptäcka men nu chillar han mest, och verkar sömnig.

Värt att nämna kanske är att han fastnade i sitt luftgaller i terrariet nån vecka sen och tappade en klo, men han reagerar inte om man petar på tån och det ser bra ut, ingen svullet eller vad som ser "infekterat" ut 

Börjar han närma sig dvala eller har han nån infektion i kroppen? Tjejen har lite smått panik över att han verkar seg och vill ta han till vettis men jag läste om dvalning 

Skulle uppskatta snabba svar, tack på förhand Mvh Albin

5245
4009
Tropfrog:
Brumering brukar ske under vintern, inte mitt i sommaren. Men det är inte helt omöjligt att det sker ändå om miljön i terrariet ändrats nyligen.

Med tanke på att han skadat sig nyligen och du inte nämner något om veterinärbesök så skulle jag rekommendera just det. Såret måste ses om och infektion uteslutas. 

Mvh
Magnus 

2
0
Enigma:
Tropfrog skrev:
Brumering brukar ske under vintern, inte mitt i sommaren. Men det är inte helt omöjligt att det sker ändå om miljön i terrariet ändrats nyligen.

Med tanke på att han skadat sig nyligen och du inte nämner något om veterinärbesök så skulle jag rekommendera just det. Såret måste ses om och infektion uteslutas. 

Mvh
Magnus 



Vettis sa liten uttorkning förmodligen pga att han ömsar på flera "stora" ställen och sa att vi bör försöka hjälpa han ömsa och få i ham mer vätska, sagt och gjort är han lite piggare men ömsningen är likadant. Armen har börjat släppa lite efter flera bad dagligen, men svansen är mer ihärdig, har du några tips?

Medlem i SkHF
1025
1142
NellyNiklas:

Enigma skrev:



Vettis sa liten uttorkning förmodligen pga att han ömsar på flera "stora" ställen och sa att vi bör försöka hjälpa han ömsa och få i ham mer vätska, sagt och gjort är han lite piggare men ömsningen är likadant. Armen har börjat släppa lite efter flera bad dagligen, men svansen är mer ihärdig, har du några tips?


Du kan skapa ett gömsle med fuktig spagnum mossa för att hjälpa till med ömsning. Dock är det framförallt, som veterinären sa, att uttorkning som gör ömsning jobbigt.

För många reptiler som lever i öken/semiöken så är handlingen att dricka ur stilla vatten onaturligt och inget som sker per automatik. Istället får de vätskan från morgondimman eller när det regnar. Du kan prova att spraya på morgonen. Ingen stråle utan med en fin dimma. Varannan - var tredje dag kan kanske vara lagom. Notera att det är en fin lätt dimma det gäller, inte en dränkt ödla eller terrarium. Det kommer eventuellt ge upphov till andra problem.  

Dubbelkolla dina temperaturer innan du börjar spraya. Ödlan kommer troligtvis kylas ner något och behöver kunna värma sig efteråt. 

Tropfrog skrev:
Brumering brukar ske under vintern, inte mitt i sommaren. Men det är inte helt omöjligt att det sker ändå om miljön i terrariet ändrats nyligen.


Sanning med modifikation faktiskt. Fick nyligen veta att en variant av brumering sker även under varma och torra perioder, då under benämningen "aestivation". 


5245
4009
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:


Sanning med modifikation faktiskt. Fick nyligen veta att en variant av brumering sker även under varma och torra perioder, då under benämningen "aestivation". 



Det går förståss att modifiera sanningen som man vill. TS frågade om ödlan kanske brumerade. Svaret var att de normalt sett brumerar på vintern, men att det kan hända att de gör det på sommaren om miljön nyligen ändrats. Det är en sanning som inte modifierats.

Om frågan gällt om den kanske estiverade hade svaret varit att det är möjligt. Det vore också en helt omodifierad sanning.

När du säger att estivering är en variant av brumering så pratar vi om en rejält modifierad sanning. Det är två helt olika fysiologiska processer och estivering är definitivt inte en variant av brumering.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1025
1142
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:


Det går förståss att modifiera sanningen som man vill. TS frågade om ödlan kanske brumerade. Svaret var att de normalt sett brumerar på vintern, men att det kan hända att de gör det på sommaren om miljön nyligen ändrats. Det är en sanning som inte modifierats.

Om frågan gällt om den kanske estiverade hade svaret varit att det är möjligt. Det vore också en helt omodifierad sanning.

När du säger att estivering är en variant av brumering så pratar vi om en rejält modifierad sanning. Det är två helt olika fysiologiska processer och estivering är definitivt inte en variant av brumering.

Mvh
Magnus 


Grävde lite djupare i skillnaderna mellan aesivering, brumering och vintersömn. Aestivering och vintersömn är väldigt lika. Båda resulterar i period av torpor, medans brumering inte resulterar i torpor. 

Skillnaden mellan brumering och vinterdvala/aestivering verkar vara de kroppsliga processer som aktivt sänker djurets kroppstemperatur vs. miljön som sänker djurets kroppstemperatur.

untamedscience.com/biology/ecology/types-of-deep-sleep-in-animals-torpor-hibernation-estivation-and-brumation/

Men ja, fel uttryckt av mig. 


5245
4009
Tropfrog:
Aesivering, aestivering eller estivering. Det är frågan :)

sv.wikipedia.org/wiki/Estivation

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild