Jullemannen skrev: Bra skrivit, men vad jag menar Patric är att den som kommenterade hans inlägg först visade ju ingen speciell tacksamhet i det han skrev och ingen annan har gjort det heller, eller ens försökt styra han i rätt riktning. Nu vet jag inte vad och med vem han skriver privat med men jag förstår om han tar bort inlägget el inte går vidare. För varför ska man hjälpa el varna när det finns så många ute i reptilvärlden som lever på moln och tror att om djuret ser friskt ut så är det friskt. Men låt dom tro de då och låt dom handla av dessa människor. Jag vet vilka dom är men de e inte min ensak att gå ut med det då jag inte själv har drabbats av dom. Jag har väldigt få här i Sverige jag har med att göra just pga sånt här skit och baktal mm mm så ärligt skiter jag i vad andra får och inte får på andra ställen för jag vet att jag har friska djur och säljer friska djur sen får andra stå för vad dom gör.
Men planerar du köpa Rutpyton morfer eller Boer här i Skåne så är du välkommen att skriva till mig innan så ska jag med glädja säga om det är dom eller inte. Men jag tänker inte lägga ut namn på dom för de får Mange göra om han vill.
Jag förstår precis vad du menar. Inget illa menqt mot dig :) Blåögt och tro gott om alla samt "det händer inte mig " är så som situationen är.
Och försöker man berätta om detta, hur det fungerar och att folk blir drabbade regelbundet så verkar det som de flesta hellre slår dövöra till. Eller så får man någon form av offer roll att det är synd om mig som blivit drabbad.
Poängen är att folk måste förstå att detta händer och man måste ta sitt ansvar. Kan vi i alla fall bli några fler som faktiskt avlivar sjuka djur som är bortom räddning oavsett prislapp så vinner vår hobby mycket på det under det långa loppet.
Blir man anklagad för att ha sålt djur smittade med t.ex. Nidovirus eller liknande så borde det ligga i ens egna intresse att testa sina djur och motbevisa påståendet.
Gör man inte detta så har man antsgligen inte rent mjöl i påsen och borde då bli svartlistad offentligt men det är bara önsketänkande från min sida :)
Tyvärr är det fortfarande så att den största skräcken för majoriteten av folket i den här hobbyn är kvalster. Och visst kan kvalster sprida sjukdomar men kvalster i sig är ju en baggis att göra något åt.
Medan när det gäller sådana hör saker där köp av en smittad individ eller låna ut djur eller liknande kan betyda döden för alla reptiler du har hemma, då väljer man att blunda istället.
Tråkigt.
Men som sagt väldigt bra att detta tas upp.