Nu känner jag mig någerlunda färdig med mitt Paludarium projekt.
Började för drygt ett år sedan med att planera för ett projekt som gick från att vara en snabbflytande flod med landdel och grottor till att vara en bergssluttning. Beslutångest uppkom då villhöver och hjärnan bråkade.
Jag tittade mycket på Nordic-Ants, biotope gallery och SerpaDesign för att få inspertation detta plus ADHD köpte jag mig ett Terrarie som bara blev stående i garaget.... jag fick ångest... jag kunde inte komma igång. Jag kunde iallafall göra ett test bygge till min äldsta son, ett nano akvarium fick stå som testpilot. Blev vattenfall samt en dimm maskin. Vattendelen fick jag inte att bli tät tyvärr, men det lilla bygget är fortfarande up n´running. Ändast hoppstjärtar i detta.
Just akvarie har jag hållt på med från och till sen barnsben. Sydamerikanskt har legat mig varmt om hjärtat, så jag bestämde att det ska vara en akvariedel som blir prio.
540l fick det bli, då hade jag måtten och nu blev det mer ett seriöst planerande.
Innhandlades diverse tekinska prylar samt byggmatrial.
Då min bror för cirka 30år sedan arbetade på Tropicarium i Kolmården, så tog jag till minnes flera byggen han var med att göra.
Ville få återuppleva de fina minnena jag hade i min barndom då jag hälsade på honom några ggr innan han valde att byta jobb.
Slängde in min familj i bilen och iväg vi for för en dagstur till Tropicarium.... Tyvärr så hade det blivit väldigt nedgånget.
Men det fanns vissa bitar som man kunde ta med sig i huvudet.
Nu var jag igång på riktigt.
Bakgrund bygge. Vart ej nöjd med detta så fick göra om några ggr.
Här syns både bakgrunderna för akvariedel samt landdel.
Ingen av dessa vart jag nöjd med.
Vi börjar närma oss. Här har jag lagt på finbetong.
Här håller jag på med att måla.
Här limmar jag ihop överdelen som skall bli "terrariet" delen.
Använde plexi, 8mm bak men snållläningen i mig köpte 4mm för sidorna... Skulle ha kört på 8mm på alles.
Här syns lite hur jag har tänkt med vatten och dimma.
Vänster om bilden syns inloppet. Där skall vattens tas till huvudpumpen, vattenfallet och regnsystemet. I mitten av bilden syns utloppet för dimman. Höger om bild (nästan i underkant på Empire strikes back tavlan, klassiskt 8bit spel). Så synd utloppet för huvudpumpen. I höjde med överkanten av tavlan syns utloppet till vattenfallet.
Lite av växterna som jag har beställt.
Utbyggndad samt få bort skarvarna.
Röst Hans Villius - Handen på bilden föreställer min frus, hon skall bli en otrolig hjälp med detta bygge men det vet hon inte än.Här har jag påbörjat att spraya svart och vitt för att få lite djup.
Pelaren som syns till vänster om bilden gömmer alla slangar samt doppvärmare.
Här testas samt limmas det fast rötter.
Korkbark samt kokofiber limmas dit. I detta skede har vi flyttat akvariet till vardagsrummet.
Här byggs det malgrottor, på botten av akvariet har jag limmat dit skifferstensplattor.
Äntligen planteras det.
Igång
Lampor
Aktivtkol i påsarna
Dimma
"Regnsystemet är igång". Jag la på plexiglas skivor på toppen för att fukt ej skulle välla ut som det gör på denna bild.
Mossan tar sig.
En bild på landlevande varesle av arten Porcellionides Pruinosus.
Mer info kommer.