Såjord och parasiter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
2
Frisxo:
Är det säkert att använda såjord utan gödsel eller kemikalier när man blandar substrat? Jag satt och läste om parasiter och började undra om den såjord som finns att köpa i butiker är behandlad med värme eller djupfryst för att döda oönskade organismer. Eller får man kanske en "piñata" med alla möjliga mikroorganismer när man köper exempelvis ICAs såjord? I så fall skulle man kanske överväga att själv värma eller frysa jorden för att säkerställa att alla oönskade organismer är dödade.

Läsningen väcker naturligtvis många frågor. Har vi några parasiter här i Sverige som kan ta sig in i våra insektslådor eller terrarier? Jag har aldrig hört talas om det tidigare och har svårt att hitta information om ämnet i forumet heller.

Man har ju sett skräckexempel på YouTube, men det verkar alltid vara i samband med att folk tar med sig löv och kvistar hem och lägger in dem i sina terrarier.

5473
4190
Tropfrog:
De parasiterna som kan överleva en längre tid utan sin värd, I torv instängd i en plastpåse är nog väldigt ovanliga. Att de sen skulle vara av den typen som går på just de arterna du håller bedömer jag som väldigt liten risk.

Men om du är orolig så kan säkert värmebehandling hjälpa mot själva oron.

Mvh
Magnus 

254
245
Formula76:
Man kan ju också tänka att många av de djur vi håller bor naturligen faktiskt utomhus...
De klarar att leva i en icke steril miljö.

17
2
Frisxo:
Tropfrog skrev:
De parasiterna som kan överleva en längre tid utan sin värd, I torv instängd i en plastpåse är nog väldigt ovanliga. Att de sen skulle vara av den typen som går på just de arterna du håller bedömer jag som väldigt liten risk.

Men om du är orolig så kan säkert värmebehandling hjälpa mot själva oron.

Mvh
Magnus 

Jag tror att du har rätt, det handlar nog bara om oro. Jag har inte heller sett något om det här ämnet på forumet, och ingen har skapat en tråd där frågan behandlas.

17
2
Frisxo:
Formula76 skrev:
Man kan ju också tänka att många av de djur vi håller bor naturligen faktiskt utomhus...
De klarar att leva i en icke steril miljö.

Du har helt klart en poäng!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild