HJÄLP! Vad händer med vår kära leopard gecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
Senjapntt:
Hej på er!

Jag har lite funderingar efter att ha lagt märke till lite förändringar i beteende hos min leopard gecko. Vi har haft honom i snart två år och han verkar trivas bra, äter, dricker och går på toa regelbundet. De senaste veckorna har vi lagt märke till att han försökt rengöra sin kloaköppning. Han har även ätit mindre, vi har tänkt att det kan bero på tiden på året att han är mindre aktiv. Det har även varit extra torr luftfuktighet de senaste veckorna (mellan 10-25% luftfuktighet) och har fått hjälpa till med att ömsa skinn genom bad, senast hade han skinn som fastnat just vid kloaköppningen också.

Idag när jag tittade till honom så jag en brun klump i hans kloak (första bilderna) och tänkte att det ser ut som en sperm plug. Detta har vi aldrig sett förut och efter lite googlingar och research lutar det mot att det kan vara en sådan? Vi bor i norra Sverige och tvivlar på att det finns en veterinär med erfarenhet med ödlor, men ska ringa runt efter helgdagarna. Någon som har något tips om veterinärer kring Umeå?

En annan grej vi märkte när vi undersökte kloaköppningen var att han verkade lite svullen på båda sidorna av munnen på samma ställe och det stack som ut något där (andra bilderna). Så vi tog fram pincetten och tog bort det på ena sidan och till min förskräckelse såg det ut som att ett par tänder följde med. Lite panikgooglingar verkar det som att tänderna byts ut regelbundet hos geckos men är nu lite fundersam om han har någon muninfektion, så kallad "mouth rot". Detta är relativt nytt och inget vi sett tidigare. 

I övrigt har han en heatpad, en varmare och en svalare sida i sitt något större terrarium. Han har UVB-lampa under dagtid och får kalciumtillskott till sin mat och ibland även multivitamin. Vi har idag satt en luftfuktare i närheten för att få upp luftfuktigheten under den kallare och torrare perioden på året.

Så vad tror vi? Har han en sperm plug? Är det akut? Vad kan vi göra? Kan det vara någon slags muninfektion i allt detta?
Tacksam för tankar, idéer och tips!

43
39
Saga96:
Jag kan inget om geckos, men du har rätt i att det är dåligt med veterinärer för exotiska djur norröver. Distriktsveterinären i Vännäs har hjälpt oss med en orm, men det har varit en utdragen process eftersom de behövt konsultera med andra veterinärer eftersom de inte har så mycket erfarenhet. Jag vet att det finns en del kompetens i reptiler på Forslunda, kanske kan du få tag på någon där om inget annat funkar.

15
3
SurPappa:
Jag hittar tyvärr inte tråden. Jag frågade i förebyggande syfte och fick då Ånäset som tips. De ska tydligen ta emot reptiler. Önskar iallafall lycka till.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild