Vart kommer jord mm in i bilden för skäggisar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

456
202
isdrake:

Jag tycker inte man ska vara så rädd för förstoppning. Om ett djur äter av substratet så brukar det finns en anledning. Och skulle man råka få tag på en "problemödla" så får man väl hitta på speciallösningar i just det fallet. Jag tycker inte man ska försöka undvika förstoppning till varje pris för vanliga friska ödlor. Ta tag i problemet om det skulle dyka upp säger jag. Men tills dess så kör på. :)

Går man in på amerikanska forum för skäggagamer så har det gått så långt att i princip ingen har något substrat över huvud taget. Att använda sand verkar vara en dödssynd. För det får ödlorna förstoppning av eller så riskerar dom att bli sjuka av bakterier eller annat. Istället hålls skäggisarna på reptilmattor eller ingenting. Klinkers verkar vara den exklusiva varianten. Detta tycker jag är överdrivet och dit vill jag inte att vi ska komma i Sverige. Man kan ju inte i sitt försök att skydda djuren gå så långt att man börjar plocka så pass viktiga delar. Det blir ju bara sämre istället för bättre. 

Vad gäller sand VS jord så håller jag med om att det främst är för att sanden är lös som det blir ett sämre alternativ. Det blir också svårare att hålla fukten men det är inte omöjligt att fixa på annat håll. Men om jag tar mina gamla taggsvansvaraner som exempel så höll jag dem på sand/jord bladning. När denna bladningen hölls fuktad så kunde dom utan problem bygga tunnlar i den. Tunnlarna höll och det var mycket uppskattat att kunna gräva ner sig. Detta går inte alls att uppnå med vanlig sand.

Men vill man promt ha sand som substrat kan man väl ha det. Tror knappast ödlorna tar skada av att gå på det. Men då bör man kompensera och byggaa upp speciella grävplater i terrariumet istället. Så att dom för möjlighet att gräva ner sig fuktigt om dom vill.

Sen som det redan nämts så ska det finnas sand man blandar med vatten så blir den kompakt. Jag har inte testad denna själv.. det kanske är det bästa alternativet? 

197
16
SibiriskTiger:

Tack herpes choise för ett vettigt inlägg i denna oändliga diskussionsfråga! :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild