Återvänder till hobbyn (med ett gäng trädlevande ödlor?)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
JMV:
extendus skrev:

Alla tre du listat är trevliga, de första två har jag egen erfarenhet av, Acanthosaura har jag själv funderat lite på, framförallt lepidogaster som är lite mindre. Både Gastropholis och Lamprolepis är hyfsat lätta att få handtama. Gastropholis och olika Acanthosaura är ganska lätta att få tag på, Lamprolepis är svårare.

Efter lite tips här i tråden och ytterligare surfande så överväger jag även Takydromus smaragdinus/dorsalis, någon Anolis eller eventuellt en mindre variant av Phelsuma.

Vi har ingen brådska så jag väntar hellre in ett läge att förvärva "rätt" art - vilken det nu blir... :)
Då kan man ju bygga upp ett väl fungerande terrarium där växter och bioaktiv fauna kan rota sig ordentligt.
Hade också varit kul att välja en art som behövs inom hobbyn i det fall man lyckas med avel.

Jag har fått uppfattningen att Lamprolepis smaragdina är mer "social" jämfört med Gastropholis prasina, vilken jämförelse skulle du göra mellan dessa?
Vilka karaktärsdrag skiljer dessa mest enligt dig och din erfarenhet?

Medlem i SHF
10
15
extendus:
JMV skrev:

Efter lite tips här i tråden och ytterligare surfande så överväger jag även Takydromus smaragdinus/dorsalis, någon Anolis eller eventuellt en mindre variant av Phelsuma.

Vi har ingen brådska så jag väntar hellre in ett läge att förvärva "rätt" art - vilken det nu blir... :)
Då kan man ju bygga upp ett väl fungerande terrarium där växter och bioaktiv fauna kan rota sig ordentligt.
Hade också varit kul att välja en art som behövs inom hobbyn i det fall man lyckas med avel.

Jag har fått uppfattningen att Lamprolepis smaragdina är mer "social" jämfört med Gastropholis prasina, vilken jämförelse skulle du göra mellan dessa?
Vilka karaktärsdrag skiljer dessa mest enligt dig och din erfarenhet?

Mina Gastropholis är mindre aktiva än Lamprolepis, d.v.s de ligger gärna i sina gömställen en hel dag. Nästa dag kan de klättra runt och vara aktiva. Lampolepis ser man nästan alltid även om de har ställen att gömma sig på. Mina två Lamprolepis-hanar hoppar ut på mig så fort jag öppnar åt dem, medan honorna är mer reserverade. Det händer att de också hoppar ut, men mer sällan. Gastropholis-trion är lite mindre benägna att klättra ut själv, men det händer. De är absolut inte skygga. Sammanfattningsvis är Lamprolepis mer aktiva och du kommer att se mer av dem även i ett terrarium med många gömställen.

Medlem i GHF
3147
1757
EmanuelKarl:
JMV skrev:

Jag såg en intressant ödla i någon feed för ett par månader sedan, "Sakishima grass lizard" eller dylikt. Inser nu att det var en Takydromus, mer bestämt en Takydromus dorsalis.
Takydromus smaragdinus verkar ju vara väldigt snarlik? Hursomhelst fina ödlor, helt klart en god kandidat. De verkar vara matglada och aktiva. Inte heller speciellt skygga och de ser ut att klara av/acceptera måttlig hantering dessutom (förmodligen bättre än Phelsuma).

Efter ditt tips så kikade jag på videon "Beginner Poison Dart Frogs". Blev faktiskt ganska sugen, har sneglat på ett paludarium etc.
Lite avvaktande då de ju i viss kontext kan vara giftiga och jag har även sett att grodorna hanteras med handskar även i fångenskap.
Läste igenom ett faktablad från SDS och där beskrivs teorin kring grodornas giftighet men ska man hårdtolka det som skrivs så verkar ju inte grodorna vara helt giftfria även i fångenskap? ("Att hantera grodorna med händerna är därför farligare för grodan än för människan. Om du behöver
beröra grodorna vid något tillfälle, vilket bör undvikas, hantera alltid grodorna varsamt och med rena händer. Använd
ev. obehandlade plast eller gummihandskar (utan kalk) och tvätta händerna även efteråt." Faktablad och skötselråd gällande groddjursfamiljen Dendrobatidae)
...som sagt, är fortfarande lite fundersam, framförallt med tanke på att vi har några yngre barn i hushållet. :)

Pilgiftsgrodors gift i fångenskap är ingenting att oroa sig över alls, men det vore ju onödigt att smaka på dem om vi säger så. Som jag har uppfattat det utgör de knappt något hot i det vilda heller, även de som är giftiga, eftersom man måste klämma dem plågsamt hårt för att de ska utsöndra sitt dyrbara gift som de inte vill slösa på i onödan. Det är ju dock djur som aldrig ska hanteras, så även om de hade varit giftiga i fångenskap hade det inte spelat någon roll. Själv tar jag upp dem i handen om någon skulle råka hoppa ut på golvet när jag öppnar terrariet, enbart för att det ska gå snabbt att fånga in dem, men annars brukar jag försöka jaga in dem i en plastmugg om jag behöver flytta en. 

Till pilgiftsgrodor rekommenderas dock ett terrarium (som på engelska hade kallats vivarium), inte ett paludarium (terrarium med vattendel), då vattendelar är ett slöseri av värdefull bottenyta för de landlevande pilgiftsgrodorna, och man dessutom riskerar att blöta ner terrariets substrat och skapa ett träsk (då skapar man en en bakterieodling och ge grodorna infektioner). om man gör något misstag då man inreder terrariet. Är du sugen på grodor har jag ett detaljerat skötselråd "In Depth Poison Dart Frog Care Guide" på min youtube

729
387
Johnexotics:
JMV skrev:

Har tittat lite på anolisar, sannerligen en art mer karaktär - klätterförmåga som en gecko och "ögonuttryck" som en kameleont. :)
Hur länge har du haft anolisar? Deras livsspann är ju kortare (4-8 år?) än många andra ödlor, på gott och ont. Då man varit ifrån hobbyn i många år så kanske just en sådan aspekt skulle vara något positivt. Att ta sig ann ansvaret för åtta år kontra 20 är ju ganska stor skillnad trots allt.

Vad föredrar dina när det gäller foder?
Helst undivker jag att ha en koloni syrsor här hemma, har erfarenhet från detta...
Föredrar istället att underhålla en mindre koloni med dubia utifrån vad jag läst om dessa, deras egenskaper och näringsvärde jämfört med syrsor.

Mina äter allt som går in i munnen vädligt aktiva hoppar runt överallt. Roliga å studera speciellt med större terrarium :) haft mina snart år
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild