Massförökning av vandrande pinnar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Lottasten:
Jag har bestämt mig för att skaffa vandrande pinnar, och har nog landat vid indiska vandrande pinnar. Jag har läst på och vet att dessa kan föröka sig med jungfrufödsel, men jag hittar verkligen inte hur man ska förebygga detta? Hur ser man till att det inte blir en invation av ungar, som jag vet många har drabbats av?

Jag vet att man kan frysa äggen, men hur hittar man dem? Känns svårt att hitta så små, bruna ägg i jord/ kokosfiber/ många andra fina bottenmaterial.
Skulle sand funka som botten, eller är det inte tillräckligt luftigt? De ska ändå ha det någorlunda fuktigt, så kan det bli för blött och mögla om man bara har sandbotten? 

Behöver inte svar på alla dessa frågor, men jag tror ni förstår mitt poblem. Tack i förhand!

5454
4178
Tropfrog:
Sand möglar inte så det behöver du inte oroa dig för.

Jag vet inget sätt att få pinnar att sluta föröka sig utom möjligtvis svält, men det rekommenderar jag inte.

Nu var det länge sedan jag hade indier, men jag minns inte att jag någonsin såg äggen. Kanske satt de på maten som jag slängde ut och bytte två gånger i veckan? I vilket fall blev det många ungar ändå.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3144
1753
EmanuelKarl:
En rolig lösning är ju att skaffa en bönsyrsa som kan käka upp några av dem när de börjar bli för många (ha i så fall bönsyrsan i ett separat terrarium och släpp in pinnar som mat då och då, annars kan bönsyrsan bli riktigt tjock...). Ofta kan man sälja rätt många också. Annars är det inte alltför ovanligt att man har papper som substrat, så att det ska gå att byta (och på så sätt få ut äggen), men det är ju inte det vackraste. Äggen är stora nog att man ska se dem tydligt när man väl vet var de är, men de är väldigt kamouflerade mot jorden så man kan knappast räkna med att lyckas plocka ut alla.

Är du väldigt orolig för att få för många djur kan du ju titta på exempelvis Sungaya inexpectata, som inte förökar sig genom jungfrufödsel.

66
12
Degus:
Lottasten skrev:
Jag har bestämt mig för att skaffa vandrande pinnar, och har nog landat vid indiska vandrande pinnar. Jag har läst på och vet att dessa kan föröka sig med jungfrufödsel, men jag hittar verkligen inte hur man ska förebygga detta? Hur ser man till att det inte blir en invation av ungar, som jag vet många har drabbats av?

Jag vet att man kan frysa äggen, men hur hittar man dem? Känns svårt att hitta så små, bruna ägg i jord/ kokosfiber/ många andra fina bottenmaterial.
Skulle sand funka som botten, eller är det inte tillräckligt luftigt? De ska ändå ha det någorlunda fuktigt, så kan det bli för blött och mögla om man bara har sandbotten? 

Behöver inte svar på alla dessa frågor, men jag tror ni förstår mitt poblem. Tack i förhand!

Jag har sungaya i mitt terrarium. Det är ett bioaktivt, så det är olika djur, jord och växter.
Fördelen är att de alltid har mat, man bara sätter in grenar i en vas, köper kryddväxter, andra växter eller tar det man har hemma. De äter det mesta
Nackdelen att man får många småpinnar. Jag är lite brutal, jag avlivad dem helt enkelt. Antingen tar jag vuxna och fryser dem eller så tar jag en av grenarna jag satt in och lägger den på ett bord i trädgården. Sen mumsar fåglarna på alla småpinnar som är på den. 
Den senaste varianten föredrar jag.

Jag orkar inte hålla på stt sälja och ha mog. Vill någon ha pinnar, så är de välkomna att hämta, däremot????
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild