Hjälp med groddjur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
0
Noah1010:
Hej jag har kollat på att skaffa en groda men jag vet inte vad jag ska skaffa. Jag vill ha en som lever på land och att terrariumet ska vara litet, helst 30x30 eller 40x40 jag vill hälst att den ska leva under 10 år. Jag är väldigt ung och vi vill hälst kunna resa. Om man inte kan resa bort när man har groda var vänlig att svara på frågorna ändå. 

5384
4125
Tropfrog:
De enda som jag spontant känner till som passar i så små burkar är de mindre pilgiftsgrodorna. Dock är de små sorterna inga bra nybörjardjur. Jag tycker att du skall titta på större burk och någon större dendrobates.

Ett välskött bioaktivt terrarium brukar man kunna lämna upp till 2 veckor med lite förberedelse. Men det är ändå rekommenderat att ha tillsyn när man är borta.

Mvh
Magnus 

16
0
Noah1010:
Tropfrog skrev:
De enda som jag spontant känner till som passar i så små burkar är de mindre pilgiftsgrodorna. Dock är de små sorterna inga bra nybörjardjur. Jag tycker att du skall titta på större burk och någon större dendrobates.

Ett välskött bioaktivt terrarium brukar man kunna lämna upp till 2 veckor med lite förberedelse. Men det är ändå rekommenderat att ha tillsyn när man är borta.

Mvh
Magnus 

Jag vill gärna kunna ta upp grodan och inte ha en giftig. Finns det någon annnan liten groda som man kan ha? Och vilken storlek på terrarium

93
49
Majjen13:
Noah1010 skrev:

Jag vill gärna kunna ta upp grodan och inte ha en giftig. Finns det någon annnan liten groda som man kan ha? Och vilken storlek på terrarium

Hej alla grodor och paddor är giftiga, därför skall man ej hålla dem i tex händerna, de är inga "gulldjur". Pilgiftsgrodorna uppfödda i Sverige är inte så giftiga, då de inte äter giftiga djur! De får det mesta av giftet från fodret. Skaffa dig någon av de större arterna de blir mellan 3-5 cm. Har några D.Leucomelas i ett 60x45x60 cm stort terrarium utan problem.

16
0
Noah1010:
Majjen13 skrev:

Hej alla grodor och paddor är giftiga, därför skall man ej hålla dem i tex händerna, de är inga "gulldjur". Pilgiftsgrodorna uppfödda i Sverige är inte så giftiga, då de inte äter giftiga djur! De får det mesta av giftet från fodret. Skaffa dig någon av de större arterna de blir mellan 3-5 cm. Har några D.Leucomelas i ett 60x45x60 cm stort terrarium utan problem.

Vart kan man köpa dem?

5384
4125
Tropfrog:
Noah1010 skrev:

Vart kan man köpa dem?

Svenska dendrobatisällskapet. Www.pilgift.se eller på någon mässa i din närhet. Men se till att terrariet är i ordning med värme, ljus och luftfuktighet innan du letar djur. Du skall också ha fungerande foderkulturer innan. Och.....läs mycket.

Mvh
Magnus 

117
99
Lancehead:
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

L80 4kap. 21 §
”Tillsynen ska ske på ett för djuren betryggande sätt och normalt minst en gång dagligen.”

5384
4125
Tropfrog:
Lancehead skrev:

L80 4kap. 21 §
”Tillsynen ska ske på ett för djuren betryggande sätt och normalt minst en gång dagligen.”

Japp, korrekt. Slarvig av mig att skriva bör. Undrar vad de menar med normalt föresten? Jag är ju normalt sett hemma, men ibland är jag det inte.

Mvh
Magnus 

504
396
Crippa:
Har man ingen som kan se efter djuren när man reser så har man nog ingen tid för djur! Visst 1-2 dagar går nog att lämna dom beroende på vilka förutsättningarna djuren har men endå bra om någon håller ett öga på dom när du reser. När jag är utomlads så brukar någon i min familj titta till djuren samt vattna/mata varannan dag!

5384
4125
Tropfrog:
Crippa skrev:
Har man ingen som kan se efter djuren när man reser så har man nog ingen tid för djur! Visst 1-2 dagar går nog att lämna dom beroende på vilka förutsättningarna djuren har men endå bra om någon håller ett öga på dom när du reser. När jag är utomlads så brukar någon i min familj titta till djuren samt vattna/mata varannan dag!

Absolut, jag tyckte bara att det var en intressant text med stort tolkningutrymme.

Vet du om de finns några prejudikat på reptiler?

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild