Bönsyrsor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
CloeFC:
Undrar om det är någon som har erfarenhet av bönsyrsor, jag skulle gärna vilja ha några men vet inte riktigt var jag ska börja?

Medlem i GHF
3141
1750
EmanuelKarl:
Jag har skrivit ett skötselråd till Deroplatys dessicata här på sidan, och jag skulle vilja säga att det är applicerbart för i princip alla arter i familjen Mantidae. Rent språkmässigt ser texten lite halvknasig ut här och var då jag skrev det under årskurs 6, men innehållet stämmer nog ganska så bra: www.terrariedjur.se/caresheet/other/d_desiccata

De arterna från familjen Mantidae (ej att förväxla med ordningen Mantodea, som innefattar alla bönsyrsor) är definitivt de lättaste, tålighets- och skötselmässigt. Stora, tåliga och tuffa bönsyrsor som äter allt i sin väg. Hierodula, Sphodromantis, Rhombodera och Deroplatys är bland de vanligaste roliga släktena.

De i familjen Hymenopodidae (bland annat Hymenopus och Phyllocrania hör hit) är inte jättemycket svårare, men vissa föredrar/kräver mjuk föda (t.ex. husflugor, de ogillar alltså dubia och mjölmask m.m.) eller vill bara ha flygande byten, och de kan vara lite kräsna med ventilationen. Generellt skulle jag säga att de är lite fegare och skörare än Mantidae, och de är allmänt "lättare att misslyckas med".

Arterna utanför Mantidae och Hymenopodidae är ofta svårare. Många kräver högre temperaturer, mycket ventilation och nästan alla kräver flygande och mjuka byten.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild