Fuktspärra bakgrund

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
3
Jnystrm:
Hej
håller på med mitt bygge av terrarium, och skissar och förbereder en bakgrund av cellplast och skumfog.
Vad anser ni är bäst samt billigaste matrial att fuktspärra sådant innan/efter målning av det?

ge gärna en förklaring av hur ni har gjort/byggt er bakgrund till terrarium.

Tack på förhand :)

Medlem i SHF
35
15
realbosselarsson:

Hej.
Vad ska du ha i terrariet?

Jag har inte gjort nåt speciellt med bakgrunden förutom att måla. Botten är därimot formplyfa för att tåla konstant väta, även om det aldrig är så fuktigt egentligen. Men jag har ju ormar som inte behöver så fuktigt.

Mitt första terrarium (där majsormen bor) är byggt i plywood, botten är som sagt form-plywood, samt 5 cm upp från botten. Då var jag lite mer ambitiös och byggde en bergbakgrund av cellplast. Den spacklades med nåt jag inte minns vad det hette, snyggt men jobbigt.

Det andra terrariet (Kungspyton) är byggt i OSB med formplyfa i botten, där går det upp 15 cm. Där blev det bara svartmålat med några hyllor som jag sen tog bort och ersatte med grenar.

En sak som jag gillar och har gjort i bägge terrarierna är att fälla in stora krukor i botten samt fälla in värmelampan i taket, jag tycker det blir ett renare intryck och krukorna tar inte nån plats i terrariet, samt att de kan tas ur (kontra att de växer direkt i bottensubstratet.

Lite bilder, det finns fler om man orkar leta runt lite på min Instagram.

www.instagram.com/p/Br-d2rQnOjU
www.instagram.com/p/B992Zf5D0IE
www.instagram.com/p/C1zeik3tQuj

Medlem i SHF
35
15
realbosselarsson:

Jag läste ditt inlägg igen och såg att jag kanske inte besvarade frågan.

Cellplast eller fogskum behöver ju inte fuktspärras ?

Jag sågade till bitar av cellplast och limmade fast på den bakre skivan, när det var klart tog jag kniv och rasp och formade det som jag ville. Sen spacklade jag (och formade till bergvägg) med nåt som jag som sagt inte minns vad det heter, det var inget spackel egentligen, nåt hobbymaterial. Det blev i allafall en hård yta som sen slipades och målades med hobbyfärg, sån från Panduro eller liknande.

Resten av terrariet målades svart invändigt.

Lite bilder: next.bergsland.se/s/ckf7xsBc37AtdGf

Dock är blomkrukorna inte infällda än här.

Medlem i SHF
35
15
realbosselarsson:

Husfix är det jag använt och jag tror nog att det var den här guiden jag följde:

www.terrariedjur.se/articles/51

4
3
Jnystrm:
Okej ja men tack för utförligt svar, det jag tänker att det kanske var du målade med då var tex husfix?
Det jag ställer mig frågande till är, även om man målar bakgrunden med husfix, är om det är tillräckligt så att inte cellplast + fogskum eventuellt möglar med tiden om man har en viss fuktighet i terrariet? tanken är att ha skäggisar i terrariet, men vill göra bra från grunden ifall man "byter" terrarium, och har andra djur som kräver högre fuktighet i det.

Smart tänkt realbosselarsson kostnadsmässigt att bygga i billigare matrial och formplyfa i botten, det har jag faktiskt inte änns tänkt på!

5452
4175
Tropfrog:
Jag skulle säga att man inte målar med husfix, snarare spacklar eller eventuellt putsar.

Cellplast och fogskum är plastmaterial som inte möglar.

Mvh
Magnus 

4
3
Jnystrm:
Jaha, ja jag har bara föreställt mig att man bör fuktspärra sådant material.
Tack för det Magnus!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild