LunarBallReptiles skrev:
Klagomål på något som är under all kritik.
Tydligen så var det ingen större kontroll från veterinär/länsstyrelsen på en del av utställarna.
Helt genomskinliga burkar, för små burkar och burkar med undernärda/uttorkade djur som troligtvis inte överlevde den dagen. Idiotiskt stora bygglampor som var så varma att man knappt kunde vara nära dom och enbart för att man skulle kunna se djuren bättre. Så varma att djuren garanterat fick lida igenom hela mässan....
Ska man summera det hela så ger jag mässan godkänt och jag besöker gärna den igen men kommer att direktrapportera till arrangören och kräva att djuren som är i dåligt skick omhändertas och utställaren fårpacka ihop och dra. Har man inte mer intresse av djurens välbefinnande att man lägger upp dåliga djur på ett bord för försäljning så är man ingen pålitlig säljare iheller.
Det finns annat man kan tjäna lite pengar på isåfall istället.....
Tråkigt att höra om de dåligt skötta djuren. Sådant där blir man alltid ledsen/förbannad över att se.
Din tanke om att säga till arrangören om man ser något tycker jag är bra. Varje mässa har en person som är ansvarig för att kontrollera djurskyddet och att dispensen angående L80 följs. Denna person rapporterar till SJV hur mässan har Fungerar. Har själv varit djurskyddsansvarig på en (betydligt mindre) mässa och vet att det är svårt att hinna med att se allt. Standard är ju att alla bord kontrolleras innan mässan öppnar (naturligtvis görs kontroller även under mässans gång). Tyvärr finns det en del säljare som har med sig mer djur än vad som syns på bordet. Dessa åker ofta fram allt eftersom djuren på bordet säljs iväg. Som ansvarig på en större mässa måste det vara jättesvårt att hinna med att notera allt som händer på borden under mässans gång. Därför är det säkert uppskattat om man som mässbesökare uppmärksammar arrangören på oegentligheter som man sett så att arrangören kan vidta åtgärder.