Expo Väst - Hur var mässan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
3
JenWithLizsnTurtle:
Första reptilmässan för min del, inte ägt reptiler så länge.. bor i Borås så tycker det är jättekul att det har flyttat hit, händer inte så mycket kul i denna stan liksom ^^
Fanns fler arter än vad jag trodde skulle finnas & bra priser.. 
Visste att jag skulle komma hemsläpandes med ännu ett djur så fick bli en ung dabbe till mina redan två dabbar då de var lika i ålder så jag är nöjd.. farligt om man ska gå där två ggr om året & spana på alla fina reptiler, tur att jag har en hel del tomma burkar hemma :P 

Medlem i SHF
54
54
Fredde_C:
knotan skrev:

Kan hålla med om att den här mässan kanske inte ska jämföras med expo syd, det är väl höstmässan som ska ersätta expo syd. Att köra två gånger per år är ju en ny grej i och med att expo syd blev expo väst. Expo mitt var ju på en annan ort än expo syd (för att få lite spridning över landet på mässorna antar jag) och en betydligt mindre tillställning (mycket mindre lokal än expo syd).
Håller också med dig om att mässorna blir vad vi gör dem till. Desto fler som gör sig besväret att boka bord (eller bara komma) desto bättre blir det.

Jag antog att den här mässan fyllde glappet som blev efter expomitt och höstmässan är istället för Syd.. 

Hur som helst så har jag närmare till Borås än "Långtbortistan" (Kristianstad) 

97
93
knotan:
Rudeboy skrev:

Hur som helst så har jag närmare till Borås än "Långtbortistan" (Kristianstad) 

Allt beror ju på var man bor :)
Tycker det är bra att det blir fler mässor på olika platser i Sverige. Norrköping, Södertälje och Stockholm ligger ju förhållandevis närma varandra och sammantaget hålls i de städerna 8 mässor per år. Alla bor ju faktiskt inte i Stockholm :), så det är ju bra att det finns mässor även på andra håll.

Medlem i SHF
54
54
Fredde_C:
knotan skrev:

Allt beror ju på var man bor :)
Tycker det är bra att det blir fler mässor på olika platser i Sverige. Norrköping, Södertälje och Stockholm ligger ju förhållandevis närma varandra och sammantaget hålls i de städerna 8 mässor per år. Alla bor ju faktiskt inte i Stockholm :), så det är ju bra att det finns mässor även på andra håll.

Håller helt med och det var precis därför jag åkte dit och hade bord.
Men vi kommer ifrån ämnet så avrundar med att mässan var bra och jag ser fram emot höstmässan.

88
153
LunarBallReptiles:
Som besökare så kan jag säga som övriga att det var en bra och luftig lokal. Tyckte det var ett ganska bra utbud dock inte så många olika utställare. Många av utställarna hade många bord. 
Hoppas på fler antal utställare till nästa gång så man får se ett mer varierat utbud. 

Klagomål på något som är under all kritik.
Tydligen så var det ingen större kontroll från veterinär/länsstyrelsen på en del av utställarna. 
Helt genomskinliga burkar, för små burkar och burkar med undernärda/uttorkade djur som troligtvis inte överlevde den dagen. Idiotiskt stora bygglampor som var så varma att man knappt kunde vara nära dom och enbart för att man skulle kunna se djuren bättre. Så varma att djuren garanterat fick lida igenom hela mässan.... 

Ska man summera det hela så ger jag mässan godkänt och jag besöker gärna den igen men kommer att direktrapportera till arrangören och kräva att djuren som är i dåligt skick omhändertas och utställaren fårpacka ihop och dra. Har man inte mer intresse av djurens välbefinnande att man lägger upp dåliga djur på ett bord för försäljning så är man ingen pålitlig säljare iheller. 
Det finns annat man kan tjäna lite pengar på isåfall istället..... 

97
93
knotan:
LunarBallReptiles skrev:

Klagomål på något som är under all kritik.
Tydligen så var det ingen större kontroll från veterinär/länsstyrelsen på en del av utställarna. 
Helt genomskinliga burkar, för små burkar och burkar med undernärda/uttorkade djur som troligtvis inte överlevde den dagen. Idiotiskt stora bygglampor som var så varma att man knappt kunde vara nära dom och enbart för att man skulle kunna se djuren bättre. Så varma att djuren garanterat fick lida igenom hela mässan.... 

Ska man summera det hela så ger jag mässan godkänt och jag besöker gärna den igen men kommer att direktrapportera till arrangören och kräva att djuren som är i dåligt skick omhändertas och utställaren fårpacka ihop och dra. Har man inte mer intresse av djurens välbefinnande att man lägger upp dåliga djur på ett bord för försäljning så är man ingen pålitlig säljare iheller. 
Det finns annat man kan tjäna lite pengar på isåfall istället..... 

Tråkigt att höra om de dåligt skötta djuren. Sådant där blir man alltid ledsen/förbannad över att se.

Din tanke om att säga till arrangören om man ser något tycker jag är bra. Varje mässa har en person som är ansvarig för att kontrollera djurskyddet och att dispensen angående L80 följs. Denna person rapporterar till SJV hur mässan har Fungerar. Har själv varit djurskyddsansvarig på en (betydligt mindre) mässa och vet att det är svårt att hinna med att se allt. Standard är ju att alla bord kontrolleras innan mässan öppnar (naturligtvis görs kontroller även under mässans gång). Tyvärr finns det en del säljare som har med sig mer djur än vad som syns på bordet. Dessa åker ofta fram allt eftersom djuren på bordet säljs iväg. Som ansvarig på en större mässa måste det vara jättesvårt att hinna med att notera allt som händer på borden under mässans gång. Därför är det säkert uppskattat om man som mässbesökare uppmärksammar arrangören på oegentligheter som man sett så att arrangören kan vidta åtgärder.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Något som jag anser vara bra är att Länsstyrelsen var där och kontrollerade! Såg även att flera boxar med djur hos en del utställare under dagen fick plockas undan på hennes beordran.

88
153
LunarBallReptiles:
Veterinären på danska mässor har eget bord så man kan gå till dom direkt ifall man ser något. 
Kanske skulle varit ett bord till dom på varje mässa... 

43
15
Reest:
Min första mässa, mycket djur att se på i allmänhet men lite för få spindlar enligt mig eftersom det var mest därför jag var där. 
Men det blev lite att köpa iaf och kommer definitivt tillbaka i höst!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild