Hjälp - Artbestämma

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
Triffe:
Hej! 

Någon som kan hjälpa mig att artbestämma min skönhet? :)

MVH
Triffe

Medlem i GHF
3153
1773
EmanuelKarl:
Jag hade gissat att det är en Grammostola rosea RCF (red color form). Finns också NCF (normal color form), som numera räknas till G. porteri istället för rosea, men jag är inte helt hundra på hur man skiljer dem åt (killgissar bara på RCF för att din ser hyfsar röd ut)

7
1
Triffe:
Tack så jättemycket!:D 

7
4
Nickesnoken:
Är Grammostola rosea och Grammastola cala samma sort? Har en bild på en G.cala som är väldigt lik. 

Medlem i GHF
3153
1773
EmanuelKarl:
När jag googlar så hittar jag faktiskt igenting alls som tyder på att Grammostola cala är en "giltig" art numera. Det enda jag hittar är någon enstaka (väldigt okänd, och därmed knappast särskilt pålitlig) webshop som säljer någon spindel som G. cala, samt diskussioner om att djuraffärer ibland använder namnet G. cala felaktigt för spindlar som egentligen är G. rosea RCF. Den står också listad som synonym till G. rosea på Wikipedia. Allt detta taxonomikrångel har jag inte direkt saknat med spindelhobbyn :)

Enligt Wikipedia är G. porteri numera synonymt med G. rosea sedan 2022 (alltså alla är numera alla G. rosea), vilket borde vara efter att jag läste det jag skrev i mitt föregående inlägg, så om det stämmer så borde du kunna vara helt säker på arten eftersom det bara finns ett alternativ. 
en.wikipedia.org/wiki/Chilean_rose_tarantula

7
4
Nickesnoken:
Ok. Det tycks vara många djur som bytt vetenskapliga namn under åren. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild