Min frans skällde?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
1
Alzz07jn:
Jag tror min ögonfransgecko skällde?
Han gjorde två hyfsat höga ljud, vad kan det bero på?

Medlem i SkHF
1096
1243
NellyNiklas:

Alzz07jn skrev:

Anledningen till att den kan skälla beror på hyfsat välutvecklade stämband. Många arter ur släktet geckos har möjligheten att kommunicera via ljud (klick- och knäppljud). Tokaygecko är ett praktexempel.

Anledningen till varför den skällde - ingen aning.

Mvh
Niklas

2
1
Laxpudding:
NellyNiklas skrev:

Anledningen till att den kan skälla beror på hyfsat välutvecklade stämband. Många arter ur släktet geckos har möjligheten att kommunicera via ljud (klick- och knäppljud). Tokaygecko är ett praktexempel.

Anledningen till varför den skällde - ingen aning.

Mvh
Niklas

Alzz07jn skrev:

Ja, precis! Många geckos, inklusive ögonfransgeckon, har faktiskt ganska välutvecklade stämband och kan använda ljud för att kommunicera. Och som du nämner, Tokaygeckos är riktigt kända för sina högljudda och distinkta ljud – de kan nästan låta som om de "skäller"!

Det faktum att din gecko kanske gjorde ljudet betyder inte nödvändigtvis något farligt, men som du säger, varför just denna gång... Det är svårt att säga. Det kan ha varit något som fick den att reagera eller så var det ett sätt för den att uttrycka sig på. Geckos är väldigt individuella, så ibland kan de överraska oss med små ljud utan att det egentligen är något särskilt bakom det.

Så länge den verkar frisk och inte uppvisar tecken på stress eller sjukdom, är det nog inget att oroa sig för. Men om du hör fler ljud eller märker något annat märkligt beteende, kan det vara värt att hålla ett extra öga på den.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild