Dvärg kameleonter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SHF
92
31
fmiaou:
Tropfrog skrev:

Jag anser att det är en god ambition. Samma ambition har tusentals djurparker runt om i världen. Kan du nämna några framgångsrika exempel på återföring av hotade arter i naturen? Jag vet två halvt framgångsrika, men de kräver fortfarande stödutfodring av mäniskor. Kan du nämna en tredje som Jag inte känner till? Hänvisa gärna till information om dem.

Kanske onödigt att nämna, men om arten kräver kontinuerlig införsel av VF djur till hobbyn för att underhålla populationen i fångenskap är återinförande knappast något annat än en utopi. Om det ens sker återinförande, kan det ens överträffa det nödvändiga uttaget?

Mvh
Magnus

Bara för att det finns så få lyckade försök, bör man väl inte sluta försöka? Och jag menar att de som har captivebred borde fortsätta avla och byta djur sinsemellan - något annat har jag inte sagt. Jag är HELT emot vildfångat! 

1265
490
leedragon:
Tropfrog skrev:

Det hoppas jag med :)

1265
490
leedragon:

fmiaou skrev:

Artbevarande - med sikte på att kunna återinföra dem i deras naturliga habitat. Och då måste vi vara fler som kan korsa olika blodlinjer. Om alla bara ger upp "det är för dyrt/för krångligt/inte vinstgivande/inte kul eller ballt" så har vi inga djur kvar... det är ju vi människor som förstör deras habitat, vi borde försöka reparera skadan - tycker jag...

sånt fungerar på annat sätt. Olika arter av djur som hålls i fångeskap har olika nuvarande förutsättningar pga av de människor involverade agerar annorlunda. Kameleonter kommer och går, inte pga de är svåra eller lätta, många arter är lätta att hålla i fångeskap och en jävla massa nytt information om hur man skötter olika arter i fångeskap har kommit ut senaste tiden. Problemet är att folk byter ut de djur de har efter ett tag, det är ett hobby inte ett yrke, till slut så dör djuren. Detta är för vanliga människor som bara köper nåt på¨mässa eller nåt.

Skillnaden mot tillexempel daggecko hobby som hade ett eget forum där folk fick redovisa vilka arter de hade, vilka kull de hade på gång osv. så att folk kunde hitta obesläktade djur för sina grupper. Om detta inte redovisade och uppdaterades så blev man utkickat från det grupp. Källa magnus från herpers choise.

Kameleonter har inte ett kameleont dag, eller en kameleont förening, så fångeskapuppföddning ligger helt på några individer som köpte och skaffade en avlingsgrupp.och de är de som säljer till andra, i mässor här till vanligt folk som har ett eller två djur, som oftast är de första av bli av med sagda djur med av olika anledningar. Så förutsättningar är annorlunda. 

Visst så finns det exempel där djur från privat personer har använts för återintroducering av arter, men det är mest zoo och andra stället som är ansvariga för det, pga de inte beror av trender, eller de vill byta till ett annat djur eller situationen ändras så de måste sälja av djuren osv, även om liknande saker kan hända de med. Och zooo har återintroducerat arter. Så som california condor, caiman blue iguanas, tuatara, även alabras turtoises? finns säkert en massa annat med det är pågrund av de beror inte av en enda människa uta det är en institution som flera människor står backom även om en människa måste avsluta sin anställning där så finns en massa andra som står och behåller djuren för arbetet och bevarandet. Så de djur försvinner inte med människan som slutar på zoon.

5567
4247
Tropfrog:
Jag delar den igen som ett exempel på det där uppfödarregistret som inte finns för kameleonter.

www.agchamaeleons.de/en/

Jag ser ingenting på sidan som tyder på att inte vem som helst kan anmäla sig och registrera sina blodslinjer. Frågan är nog egentligen bara om det faktum att det krävs viltfångade djur för att upprätthålla populationen i fångenskap försvårar arbetet? Alla vill kanske inte redovisa vilka linjer de arbetar med då?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild