Expo Sthlm 1/10 djur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

953
1840
peter54:
Hemma igen efter resan till Södertälje. Trevligt som vanligt att träffa folk jag aldra annars träffar irl och mässan var okej, kanske lite fisigt utbud med tanke på att vid den här tidpunkten borde det finnas fler nya djur födda/kläckta i år.

Jag kom hem med en tidigare bokad tarahumara eller chihuahua bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana knoblochi), jättefin liten hona (tack Micke) :)

55
12
Aswedishtiger95:
Tack för denna gången! Kom hem med en liten mjölksnok (lampropeltis triangulum campbelli) o lite utrustning. 
Han får stanna i burken tills jag har gjort i ordning mitt gamla akvarium. Sen får han flytta in där istället! :)

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Aswedishtiger95 skrev:
Tack för denna gången! Kom hem med en liten mjölksnok (lampropeltis triangulum campbelli) o lite utrustning. 
Han får stanna i burken tills jag har gjort i ordning mitt gamla akvarium. Sen får han flytta in där istället! :)

Det är dålig ventilation i akvarium och dom ska alldrig andvändas som terrarium. Burken han får stanna i antar jag är burken där han var under mässan. Såna små burkar är olagliga att ha dom i (det är ok under några timmar medans mässan varar, men man kan inte ha dom där flera dagar) och där brukar det dess utom inte finnas gömställen (ett på varje sida), vattenskålar samt varm och kall sida.

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Köp därfor ett riktigt terrarium anpassat för landdjur med ventilation där fram och i taket m.m. 

50
66
Void:
EmanuelKarl skrev:

Det är dålig ventilation i akvarium och dom ska alldrig andvändas som terrarium.

Finns det några systematiska studier där detta kvantifierats, eller kan det vara någon form av "bro science"?

Jag är civilingenjör själv (teknisk fysik) och har jobbat en del med fluid-mekanik. Visst att det forcerade (tryckdrivna) konvektiva utbytet blir lägre än med en lågt liggande öppning. Men det finns samtidigt ett diffusivt utbyte på grund av koncentrationsgradienten.

Antagligen än viktigare, de flesta burkar brukar ju värmas vilket skapar termisk konvektion ut ur akvariet då omgivningen brukar vara kallare än själva burken; och dessutom tillgänglig uppåt.

De flesta akvarier är ju även ganska grunda relativt toparean.

Det avgörande borde vara en fråga om hur hög luftfuktighet som behövs i akvariet.

71
98
gnagethazze:
Trevlig dag i Södertälje. Levererade en del djur men kom hem med flera istället. Det blev 11 stycken ur Lampropeltis släktet med hem och kan inte vara annat en nöjd. Tycker att för min del var det dåligt utbud på djur men som vanligt bra med tillbehör. Trevligt folk också vilket är roligt. Foder och lite diverse grejer som vanligt fick plånboken att skrika, men bara att passa på när det är så bra priser.

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Void skrev:

Finns det några systematiska studier där detta kvantifierats, eller kan det vara någon form av "bro science"?

Jag är civilingenjör själv (teknisk fysik) och har jobbat en del med fluid-mekanik. Visst att det forcerade (tryckdrivna) konvektiva utbytet blir lägre än med en lågt liggande öppning. Men det finns samtidigt ett diffusivt utbyte på grund av koncentrationsgradienten.

Antagligen än viktigare, de flesta burkar brukar ju värmas vilket skapar termisk konvektion ut ur akvariet då omgivningen brukar vara kallare än själva burken; och dessutom tillgänglig uppåt.

De flesta akvarier är ju även ganska grunda relativt toparean.

Det avgörande borde vara en fråga om hur hög luftfuktighet som behövs i akvariet.

Jo. Det borde ju egentligen vara så. Men om du letar runt lite på forumet så står det på många ställen. Finns bland annat trådar som "akvarium som terrarium" m.m. om du letar lite grann och dom som redan har akvarium brukar fråga varför dom har fått mögel (dom får oftast svaret att det blir dålig luftcirkulaton p.g.a att det är ett  akvarium) och vissa undrar om det funkar  att ha akvarium i stället för terrarium (och får svaret att mögel lätt bildas)

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Här är ett exempel
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5661
Och en till
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5601

50
66
Void:

De länkarna visar ju min poäng och det som jag reagerar på.

I den första har du en anektdot där någon får vitmögel på en rot i sitt terrarium. Detta terrarium har korallfingergrodor och med det troligtvis förhöjd luftfuktighet. Detta säger ingenting om den generella lämpligeheten att använda ett, relativt, sämre ventilerat terrarium.

Den andra tråden innehåller bara en avrådan från att använda ett akvarium som terrarium och är således substanslös (bortsett då från att "akvarium som terrarium" är lite som att säga en "rund fyrkant" :)).

Testa att söka på "Exo Terra" och mold på internet så ser du att även välventilerade terrarium kan utveckla mögel under premissen fuktig miljö. Detta är dock troligtvis än mer sant i ett terrarium med sämre ventilation, men fortfarande, detta säger ingenting om den generella lämpligheten att använda ett, relativt, sämre ventilerat terrarium.

50
66
Void:
Då det känns som att tråden blivit kapad startar jag en ny tråd,

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=6016
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild